- te hoge hartslag in rust23 juni 2010 om 11:58
Hallo,
ik ben een meid van 18 jaar en heb nu sinds een halfjaar wat problemen met mijn hartslag etc.
de laatste tijd word het alleen maar erger.
ik heb in januari een gebroken heup gehad en heb hier 3 maanden van moeten herstellen/revalideren.
er zijn 3 schroeven in gezet dus ik heb gelukkig wel mijn eigen heup kunnen behouden.
nu is het zo dat ik in rust vaak een hartslag van 124 heb, en af en toe weleens 140. mijn hartslag is ongeveer rond de 100 als ik ga slapen. dit is erg vervelend want hoe hoger mijn hartslag zich opbouwt hoe lichter ik in mijn hoofd word, en duizeliger. ook word mijn zicht er raar, bijvoorbeeld een wit blad word dan roze. of als ik op de bank zit en ik beweeg mijn hoofd lijkt het alsof de hele kamer beweegt maar ik stil zit. nu was ik laatst bij mijn fysiotherapeut, waar ik zeer langzaam op een hometrainer moest fietsen met een hartslagmeter om. mijn hartslag was toen 155 dus mijn fysiotherapeut zei mij te stoppen en te kijken hoe laag mijn hartslag weer werd. deze ging echter na 5 minuten alleen maar omhoog en werd 173. toen heb ik 3 kwartier al trillend op een bank gelegen totdat mijn hartslag weer 104 was. ik ben naar mijn huisarts geweest en heb een bloedonderzoek gedaan (resultaten komen nog, maar mijn broer met dezelfde symptomen heeft dat al eerder gedaan en daar kwam niks uit.) maar de hoge hartslag zit al in de familie en daarbij heb ik vanwege mijn heup ook eigenlijk geen conditie meer over. dit is zeer vervelend gezien ik als ik naar de supermarkt loop al helemaal duizelig ben en daar uiteindelijk trillend met een hartslag van 170 sta en dan ook nog weer terug moet. (ik ben daarbij ook maar 55 kilo en ben 1.83 lang) ik vertrouw natuurlijk wel op mijn fysiotherapeut en huisarts maar gezien ik pas 18 ben weet mijn fysiotherapeut niet echt wat hij er mee aan moet heb ik het idee. weet iemand hoe ik mijn conditie weer wat kan opbouwen in het dagelijks leven zonder mijn hartslag etc. daarmee te overbelasten?28 reactiesReagerenClair24 juni 2010 om 07:28Als ik jou was zou ik verwijzing vragen voor een cardioloog.
ReagerenDagmar24 juni 2010 om 09:12Een erg hoge hartslag is meestal een teken dat er iets aan de hand is. De hartslag in rust ligt normaal gesproken tussen de 60 en 100 slagen per minuut.
Jouw hartslag is veel te hoog en er moet worden uitgezocht wat hiervan de oorzaak is. Het kan niet zo zijn dat de huisarts je met deze waarden huiswaarts heeft gezonden want er kan ernstige pathologie aan ten grondslag liggen. Als de oorzaak bekend is, kan er indien nodig behandeld worden.
ReagerenTess24 juni 2010 om 09:18Ja, dat klopt. Vaker voorkomende oorzaken van een te hoge hartslag zijn soms ernstige aandoeningen zoals een te snel werkende schildklier, bloedarmoede, een infectie ergens in het lichaam, een ongecontroleerde celwoekering, een hartprobleem of een onopgemerkte longembolie.
De oorzaak moet eerst worden vastgesteld.
Meer onschuldige oorzaken als stress en angst zijn ook bekende veroorzakers van een hoge hartslag, maar dan is het toch vaak meer aanvalsgewijs en korter durend.
Overleg met de huisarts wat de volgende stap is in de richting van het vaststellen van de oorzaak van de structureel te hoge hartslag in rust.
Reagerente hoge hartslag in rust5 juli 2010 om 18:13nou ik heb de resultaten van het bloedonderzoek binnen, hier kwam niks uit. verder was mijn bloeddruk erg hoog, en hartslag uiteraard nog steeds. ik heb van de huisarts betáblokkers meegekregen (Atenolol). de klachten zoals licht in het hoofd zijn nog steeds aanwezig maar in veel mindere mate. het enige probleem is nu dat ik een pijn op mijn borst heb ontwikkeld. deze begint op mijn linkerborst, straalt uit naar het linkerdeel van de borst, (dus er net iets naast) onder mijn borst, en mijn schouder/schouderblad. ook een deel van mijn arm moet er af en toe aan geloven. ik heb dit niet altijd maar het komt in vlagen. het is geen drukkend gevoel, meer een stekend. of alsof je BH veelste strak heeft gezeten. ik ga er wel weer mee naar mijn huisarts maar mijn moeder heeft zoiets van ‘ach dat kan volgende week ook wel, zo’n haast heeft dat niet’ moet ik hiernaar luisteren of direct naar de huisarts ermee?
ReagerenAnoniem5 juli 2010 om 20:00Frappant dat je dit vraagt. Waarom zou je het goedbedoelde advies van jouw moeder niet gewoon opvolgen? En waarom wil je niet naar de dokter gaan?
ReagerenAnoniem5 juli 2010 om 20:03U fietst tegen de wind in. U voelt een hevige pijn op de borst. Thuis is het gelukkig weer over. Zou het uw hart zijn? Wanneer moet u de huisarts of 112 bellen?
Er zijn twee vormen van angina pectoris: stabiele angina pectoris en onstabiele angina pectoris
[u]Stabiele angina pectoris[/u]
De klachten treden op als reactie op inspanning, plotselinge kou of heftige emoties. U heeft aanvallen van klachten. De klachten verdwijnen als u rust en duren niet langer dan enkele minuten. Bij deze vorm heeft u meestal geen dringende medische hulp nodig.Bel uw huisarts als: u vaker aanvallen krijgt; de aanvallen langer duren of pijnlijker zijn dan normaal; u last krijgt van de medicijnen; u denkt dat de medicijnen niet meer goed werken
[u]Onstabiele angina pectoris[/u]
Als de klachten ontstaan zonder directe aanleiding en de aanval niet vanzelf over gaat, spreken we van onstabiele angina pectoris of dreigend hartinfarct.Belt altijd direct 112 als: u een beklemmende, drukkende, benauwende pijn midden op de borst heeft, die uitstraalt naar kaak, armen of rug; de pijn langer dan 5 minuten duurt terwijl u in rust bent; het voelt als het strak aantrekken van een band om uw borst; de pijn gepaard gaat met zweten of misselijkheid; de pijn niet vermindert met een ‘spray of tabletje onder de tong’
Deze pijn kan wijzen op een hartinfarct, maar het hoeft niet zo te zijn.
Voelt u korte steken op de borst?
Korte steken op de borst die niet het gevolg zijn van inspanning, wijzen vrijwel nooit op hartklachten. De pijn kan van spieren, ribben of zenuwen afkomstig zijn. Ook treedt dit soort pijn soms op bij ademhalingsstoornissen, zoals hyperventilatie. Maak wel een afspraak met uw huisarts om uw klachten te bespreken.Bron: http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/hartziekten/angina_pectoris/angina_pectoris_bellen/
Reagerente hoge hartslag in rust5 juli 2010 om 21:25@ Anoniem, het is juist andersom, ik wil wel naar de huisarts maar mijn moeder vind het niet nodig. en angina heb ik inderdaad opgezocht, maar de pijn ontstaat juist als ik rust. niet als ik fiets oid.
ReagerenInge5 juli 2010 om 21:53Welke diagnose heeft de huisarts gesteld? Beta-blokkers worden soms kortdurend voorgeschreven bij nervositeit namelijk. Dat zou betekenen dat je gewoon angstig bent, maar verder helemaal niet ziek bent dus. Klopt dat? En waar ben je dan precies bang voor? Is dat terecht dan dat je daar bang voor bent?
Reagerente hoge hartslag in rust6 juli 2010 om 12:30@ Inge,
de huisarts heeft geen diagnose gesteld. hij wou kijken of de betablokkers aanslaan, en dan weer een nieuwe afspraak voor verder onderzoek. hij gaat alleen tussendoor wel op vakantie dus dat is lastig.. hij heeft geen angst/nervositeit genoemd. dat ben ik verder ook niet echt. af en toe alleen wel als de pijn erg is of mijn zicht aangetast word (laatst zag ik niks meer met mijn linkeroog) maar dat is meer dat ik mezelf allemaal dingen in mn hoofd ga halen van als ik maar niet dood ga of blind word of whatsoever..
ReagerenInge6 juli 2010 om 12:53Vervelend dat de huisarts op vakantie is, dan ga je het beste naar de vervangende huisarts.
Vreemd dat jullie (jij en jouw broer) nooit bij een cardioloog zijn geweest trouwens met zulke opvallende cardiale afwijkingen, en dat er nooit een diagnose is gesteld maar wel medicatie wordt voorgeschreven.
ReagerenStef Visser25 juni 2011 om 19:18Deze reactie is wel heel laat maar ik kon het niet laten om te reageren.
Is er wel eens gedacht aan chronische hyperventilatie. Alle symptomen die jij aangeeft zijn ook aanwezig bij hyperventilatie.
Ik heb ze zelf gehad en ben door cardiologen/fysiotherapeuten/huisartsen en psychiaters bekeken en allen konden niks vinden.Logisch, mijn ademhaling was continu licht hoog en daarom te veel zuurstof in mij bloed.
6weken ademhalingstherapie en ik was helemaal beter.Als je meer wilt weten hoor ik het wel.
ReagerenMirthe25 juni 2011 om 20:09Ik vind jouw verklaring erg plausibel klinken Stef.
ReagerenDvD2 augustus 2012 om 20:25Kijk eens of het je schildklier is. Google snel werkende schildklier eens, symptomen.
ReagerenMir8 september 2012 om 09:46Mijn reactie is ook hartstikke laat, maar ik zag dit zojuist en het viel mij op terwijl niemand het noemde. 55 kilo bij 1.83m is veel te licht. Je kan even zoeken op BMI index en berekenen wat je ideale gewicht is, maar dit licht eerder rond de 70kg! Lijkt me dat dat oorzaak of gevolg kan zijn van de hoge hartslag of die schildklier wat iemand noemde. Ik weet in ieder geval dat die duizeligheid ook veroorzaakt kan worden door een te laag gewicht.
Reageren
Succes met alles maar hopelijk ben je ondertussen al een stuk verder..