- barth28 juli 2026 om 00:19
Ik merk dat ik weer toenemend kortademig ben. En dan is die kortademigheid al bij een paar meter lopen in mijn huis. Dus al bij de lichte inspanning van dagelijkse handelingen. In het verleden ben ik vanwege kortademigheid ook een tijd bij de longpoli geweest, en omdat na onderzoek het toen geen COPD bleek te zijn, werd lange tijd een “late onset astma” als diagnose meer waarschijnlijk geacht. Een periode puffers (Trimbow) gebruikt. Ik had trouwens geen astma verleden voorheen. In die periode ook een paar dagen met een dubbele longembolie in het ziekenhuis beland.
In het laatste gesprek met de longarts zijn we tot de conclusie dat de kortademigheid mogelijk meer met het hart dan met de longen te maken heeft. Dat nadat ik zelf al had aangegeven dat ik daaraan dacht nadat ik ook bij de cardioloog allerlei onderzoeken heb gehad.
Daar heb ik een diagnose van een gecombineerde prikkelgeleidingsstoornis. (bifasciculair blok, RBTB+LAHB), een ritmestoornis, en een stabiele Angina Pectoris klasse 2. Bij de Cardioloog is er nu een jaarlijkse controle met bloedonderzoek, ECG, bloeddrukmeting, en een hartecho. Heb daarnaast elders ook nog een jaarlijkse controle bij de vaatchirurg met een CT scan.Ik twijfel met die toenemende kortademigheid of ik nu al aan de bel moet trekken, En of dat ik dat dan via de huisarts moet doen of direct het Cardiologie Centrum bellen. Ik heb de neiging om het nog een tijdje aan te zien hoe het zich ontwikkeld. Wat is wijsheid, bellen of nog een paar maanden afwachten? De reguliere jaarlijkse controle bij de cardioloog is in het voorjaar.
Ik besef dat kortademigheid veel verschillende oorzaken kan hebben, en dat het ook door een combinatie van oorzaken kan komen.4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
29 juli 2026 om 07:34Waarom niet overleggen met de huisarts over zo’n complex van hart en/of longen probleem?
Reageren
Er zijn testjes te doen om een goede behandelrichting te vinden!barth30 juli 2026 om 22:46Dank je voor je reactie. (en de suggestie) Peter.
Misschien sowieso goed om eerst met de huisarts te overleggen, en dan ook erbij te betrekken dat ik naast de toegenomen kortademigheid de laatste tijd ook meer moeite heb gekregen met lopen en staan, (toegenomen gevoel van loodzware benen). De twee klachten gingen eigenlijk tegelijkertijd spelen.Er is alleen nu tijdelijk een onderbezetting in de huisartsenpraktijk vanwege de vakantieperiode, Ik heb er bericht over gehad dat
Reageren
dat het mogelijk wat langer zal duren voor een afspraak.
Peter (huisarts)
31 juli 2026 om 16:55Als hart/ longen meer belast worden kun je een stagnatie van vocht in de benen krijgen.
Reagerenbarth31 juli 2026 om 21:43Ik heb a.s. dinsdag een afspraak met de huisarts. (een invallende arts).
Reageren
Bij het maken van de afspraak is me door de praktijkassistente ook gevraagd om daarnaast ook telefonisch een afspraak te maken voor een tussentijdse controle bij de cardiologie centra. Al wel gebeld, maar de afspraak is nog onzeker.