Zoeken Vraag het forum

Kortademigheid en benauwd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Dave

Hoihoi,

Ik kamp nu al zeker een halfjaar met klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid en benauwdheid. Ik heb onlangs een hartecho, ecg, en holteronderzoek gehad maar daar kwam niks geks uit. Mijn huisarts wil het op stress en hyperventilatie gooien maar ik weet bijna 100% zeker dat er iets mis met me is. Ik ben 24 jaar maar leef inmiddels als een 80 jarige omdat ik van inspanning heel naar wordt. Plus als ik mijn saturatiemeter moet geloven ben ik niet aan het hyperventileren (98 in rust en na inspanning dipt tie heel even naar 93 en loopt binnen 30 sec op naar 98) dus logischerwijs maak ik me nog steeds zorgen hierom. Weet heeft er raad of herkent zich in deze klachten?

12 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Met een saturatiemeter kun je niet altijd checken of je hyperventileert. Doe om te beginnen dan toch maar eens de test op:
    https://www.dokter.nl/hyperventilatietest/

Reageren
    Dave

Hoi John!

Die test heb ik onlangs al een keer gemaakt en daar scoor ik idd erg hoog. Maar t lijkt me ook vrij logisch dat ik stress krijg van al deze klachten en er tot nu toe nog steeds geen verklaring voor is. De saturatiedips maak ik me het meest zorgen om. Dat lijkt me niet echt normaal namelijk.

Reageren
    Dave

Kan je trouwens ook een lage saturatie krijgen door een verkeerde ademhaling? Ik probeer namelijk erop te letten dat ik niet ga hijgen als ik bijvoorbeeld een paar trappen ben op gerend.

Reageren
    John (moderator)

Je hebt wel typische klachten die bij hyperventilatie passen. En wat de saturatie betreft: Chronische hyperventilatie kan de saturatie even verlagen, maar eigenlijk zegt zo’n kortdurend dipje ook niet altijd wat. De hyperventilatie zal in ieder geval een oorzaak hebben. Dat kan door stress/spanningen worden veroorzaakt, maar ook door een aandoening van bijvoorbeeld de luchtwegen zoals astma COPD of een allergie. Er zijn diverse onderzoeken gedaan die geen aanwijzingen gaven voor een lichamelijk probleem. Ik denk dat je er toch goed aan zou doen om met een psycholoog te gaan praten om te achterhalen waar het hyperventileren vandaan komt.

Reageren
    Dave

Okay, bedankt voor de tips! Maar hoe is het mogelijk dat chronische hyperventilatie de saturatie tijdelijk verlaagt dan?

Reageren
    John (moderator)

Als je verkeerd gaat ademhalen kan dat. Ik hoop toch dat je niet met de saturatiemeter op je vinger trappen op en af gaat rennen om dat te controleren?

Reageren
    John (moderator)

“Okay, bedankt voor de tips! Maar hoe is het mogelijk dat chronische hyperventilatie de saturatie tijdelijk verlaagt dan?” Omdat er iets mis gaat met de gasstofwisseling in het bloed waardoor er minder zuurstof aanwezig is. Bij acute hyperventilatie is dat niet het geval. Dan is er een teveel aan ongebonden koolzuurgas, maar het zuurstofgehalte blijft dan hetzelfde. Maar korte dipjes bij een saturatiemeter kunnen ook ontstaan als de meter ook maar even beweegt

Reageren
    Dave

Aha okay bedankt! Nee zeker niet. Ik weet dat daar de meter van in de war kan raken. Ik meet netjes na de inspanning.

Reageren
    John (moderator)

Heb je last van angsten of ben je bekend met een angststoornis? Bang voor ernstige ziekten bijvoorbeeld?

Reageren
    Dave

Ik loop al enige tijd bij een psycholoog voor PTSS. En heb in het verleden last gehad van paniekaanvallen. Acute aanvallen heb ik nu geen last meer van. Maar deze benauwdheid & kortademigheid voelt anders en belemmerd me in alles wat ik doe.

Reageren
    John (moderator)

Dan denk ik toch dat je het in de hoek van chronische hyperventilatie moet zoeken

Reageren
    Edwin

Ik heb in het verleden precies hetzelfde als jou gehad. Het komt goed maatje.

Jank die oximeter de deur uit en probeer goed voor jezelf te zorgen. Het heeft tijd nodig om je centrale zenuwstelsel weer tot rust te laten komen. Je bent er onbewust mee bezig.

Zodra ik wakker werd had ik een saturatie van 91% en naar mate ik wakker werd kwam die weer netjes boven de 97%. Daar maakte ik mij in het verleden heel erg zorgen om. Weet dat je lichaam 24/7 bezig is om jou in leven te houden en daar moet je op kunnen vertrouwen, zodra dat vertrouwen mentaal wegzakt, maak jij je om alles druk en dat is logisch.

Als je meerdere onderzoeken hebt gehad, en wanneer de doktor zegt dat alles snor zit, zou ik daar persoonlijk op vertrouwen, hoe moeilijk dat op dit moment voor je is.

Groetjes,
    mede 24 jarige

Reageren
Reageer op: Kortademigheid en benauwd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.