Goedemiddag,
Gedurende een 10 tal jaar heb ik progressief last van vermoeide, verzuurde en stijve spieren/gewrichten in mijn benen. Het is gestart met het enkelgewricht dat stroever en stroever werd. Vervolgens merkte ik dat ik na voetbaltrainingen meer en meer last had van stijve spieren tot op het punt dat ik van training tot training last had van stijfheid. Uiteindelijk ben ik moeten stoppen met voetbal en ben ik een tijd inactief geweest qua sport. Ondertussen merkte ik dat mijn beenspieren (voornamelijk kuiten) ook in rust stijf werden en bij het opspannen direct in kramp vliegen. Mijn bovenbenen voelen ook chronisch vermoeid aan. Na jaren van onderzoeken is er dan in een ziekenhuis vastgesteld dat de kleppen van mijn bloedvaten niet goed werken waardoor de doorbloeding belemmerd is. Na het dragen van compressiekousen merkte ik echter geen verbetering. Een second opinion in een ander ziekenhuis toonde echter aan dat er niets mis zou zijn met mijn doorbloeding. Ik vind het vreemd dat eenzelfde onderzoek dergelijke verschillende resultaten toont en ik blijf natuurlijk met die klachten zitten. Ik heb al verschillende zaken geprobeerd (magnesium, lyrica, spierversterkende oefeningen,...). Wat opvallend is voor mij is dat sporten een positief effect geeft op mijn pijnklachten: na het sporten voelen mij spieren veel soepeler en normaal aan. Het is ook zo dat mijn spieren verkrampt voelen als ik gewoon aan mijn bureau zit, door een korte broek te dragen verdwijnt dat verkrampte gevoel en voelt het gewoon vermoeid aan. Is er iemand die zich hierin herkent of die me op een of andere manier kan helpen om een oplossing te vinden voor mijn pijn?
Alvast bedankt
Guillaume
Ben je met de klachten ook al bij een reumatoloog geweest?
hai Guillaume.
Ik herken het in zoverre dat ik (nu alweer een paar jaar) ook compressiekousen moet dragen vanwege "Chronische" Veneuze Insufficiëntie.
Maar dat geldt denk ik voor heel veel ouderen die steunkousen moeten dragen. (zelf ben ik 70+) Het is een bekende ouderdomskwaal.
De steunkousen zijn dan niet om de veneuze insufficiëntie te verhelpen of te genezen, want het is en blijft chronisch, maar om te voorkomen dat benen of enkels dik worden door vochtophoping, en om spataderen te voorkomen. Blijven bewegen is ook belangrijk.
Chronisch vermoeide benen hoort er ook bij, en ook dat is dan chronisch.
Maar ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe het bij jou is.
groet, barth
Dag Barth,
Ik ben jammergenoeg of gelukkig (het is maar hoe je het bekijkt) nog wel wat jonger, ik ben nu 33.
Ik blijf actief door veel te fietsen, maar dat is vaak op de tanden bijten.
Hai Guillaume,
Dat is inderdaad wel jong om een Veneuze Insufficiëntie diagnose te krijgen. Goed dat je het verder laat onderzoeken!
Ook goed dat je actief blijft door veel te fietsen, maar als je klachten op Veneuze Insufficiëntie lijken(!) kan ik me wel iets erbij voorstellen dat het dan vaak op je tanden bijten is. Bij veneuze insufficiëntie voelt het alsof je lood in je benen hebt. Alsof er zware gewichten aan je benen hangen.
Groet en sterkte.
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)