- Sabrina29 januari 2025 om 21:18
Goedenavond,
Ik weet sinds ongeveer een jaar dat ik waarschijnlijk AVNRT heb. Mijn hartslag kan plotseling totaal uit het niets oplopen naar 210 BPM, waarbij het na een paar minuten ook plotseling weer over is. Het is een hele enge gewaarwording en ik heb het al sinds mijn middelbare school.
Nu ben ik de 30 gepasseerd en zou ik wel graag willen proberen om zwanger te worden. Wat me tegenhoudt is dat ik me heel erg afvraag of dat in mijn geval wel kan. Mijn cardioloog zegt van wel, alleen ik heb er zelf geen goed gevoel bij. Een trigger voor een AVNRT-aanvalletje is namelijk druk vanuit de buikholte op het hart. Bijvoorbeeld als ik veel gegeten heb of plotseling buk kan het zomaar fout gaan. Het lijkt me dat de druk in de buikholte enorm toeneemt door een zwangerschap en daardoor continu drukt op het hart. Dat lijkt me een heel eng idee.
Heeft iemand ervaring met een zwangerschap in combinatie met AVNRT? Ik hoor het heel graag!
1 reactieReagerenSuze26 maart 2026 om 20:00Hoi hoi,
Reageren
Ik heb zelf ook last van de hartritmestoornis AVNRT.
Meestal 1x per maand één aanval, die met de Valsalva-manoeuvre goed te behandelen is.
In mijn zwangerschap had ik bijna dagelijks aanvallen. Dit vond ik wel pittig… Na mijn zwangerschap, zwakte het weer af.
Hopelijk gaat het goed met jou en ben je inmiddels zwanger of bevallen. Succes en sterkte!