- Meriene29 november 2009 om 15:02
Ik slik al een jaar 400 mg ferrofumaraat per dag, volgends mijn huisarts is dit niet schadelijk.
Maar ik ben 5 jaar geleden al met ijzer begonnen, wel met tussenpauzes.
Ik maak me toch zorgen. Is het nodig om een andere arts om raad te vragen?
Mijn leverwaarde waren een half jaar geleden iets verhoogt. Morgen laat ik weer bloed prikken en over een week spreek ik de huisarts weer.6 reactiesReagerenMyrna29 november 2009 om 17:18Wat is de medische indicatie voor ferrofumaraat bij jou? Heb je last van ijzergebreksanaemie?
Er geldt een contraindicatie voor het gebruik van ferrofumaraat bij hemochromatose en hemosiderose. Hierbij hoopt zich ijzer op, op plekken waar dit niet hoort, en dat kan schadelijk zijn.
Uit het feit dat je je zorgen maakt, en het feit dat je afwijkende leverwaarden hebt (welke? Hoe hoog/laag?), kan ik mij voorstellen dat je meer duidelijkheid wilt hebben.
Je kunt hiervoor de mening van een andere arts vragen. Deze dokter heeft wel inzicht nodig in jouw medisch dossier om een betrouwbare beoordeling te kunnen maken.
ReagerenBastiaan29 november 2009 om 17:22Teveel ijzer is niet goed. Als je langere tijd te veel ijzer binnenkrijgt, slaat dit ijzer zich in het lichaam op waardoor schade aan de lever kan ontstaan. Ook neemt de kans op leverkanker en hart- en vaatziekten toe.
ReagerenMeriene29 november 2009 om 17:27Ik had een jaar geleden een laag HB, wel vaker last van gehad en 3 keer een bloedtransfusie gehad. Maar mijn HB was volgends mij een half jaar geleden al weer op peil.
Mijn leverwaarde was een half jaar geleden iets hoog.
Ik ga morgen bloed laten prikken en vraag het even aan een andere arts.Maar zou de ijzer na een jaar al eventuele schade toe kunnen brengen? Als dat zo is, neem ik gauw contact met de huisarts op.
ReagerenMeriene1 december 2009 om 10:01Ik heb gister bloed laten prikken voor ferritine en leverwaarde o.a. Uitslag hoor ik volgende week. Ben veel duizelig en misselyk en zwak. Maar waarschijnlijk is dat een griep?
ReagerenLonneke2 december 2009 om 12:31Waarom de griep? Als je griep hebt, heb je koorts en spierpijn. Ik vind het beter bij anemie passen, bloedarmoede dus. Zeker als je ijzer slikt, dat de bloedcellen nodig hebben om zuurstof te vervoeren.
ReagerenAnoniem30 juni 2014 om 17:49Ik slik al 30 jaar ijzer, en sinds ca. 12 jaar dagelijks ferrofumaraat suspensie (drankje), omdat ik juist geen ijzer opsla. Uit voeding kan ik het ook niet halen en mijn leverwaarden zijn prima.
Een dagelijks dosis van 20 ml, en mijn ferritine is ondanks dat nog altijd veel te laag namelijk 6 en is in de loop van de jaren alleen maar lager geworden, 10 jaar geleden was de hoogste waarde 15.
Reageren
Dus niet iedereen krijgt ijzerophoping!