Beste mensen,
Allereerst, ik ben een jongeman van 37 jaar en heb al ruim 10 jaar last van chronische hyperventilatie.
Ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik voor het eerst een heel eng en benauwd gevoel midden op mijn borst. Het was zo eng dat ik direct dacht aan een hartaanval. Gelukkig was het ook binnen 5 seconden over. Daarna heb ik het zeker maanden tot zelfs een jaar niet meer gehad. Vorig jaar september kreeg ik het weer. Exact hetzelfde benauwde gevoel. Geen pijn en ook niet echt een drukkend gevoel maar een heel naar en apart gevoel. Vervolgens weer een halfjaar ofzo niet meer gehad tot afgelopen zomer. Deze keer minder heftiger maar wel wat langer en vaker. Maar nooit langer dan 10 seconden. Sinds 2 dagen echter met hetzelfde rare gevoel in mijn linkerarm erbij. Maar ook dit is binnen 5 seconden weer weg. Als ik op de hometrainer bezig ben dan krijg ik geen klachten.
Kan dit alsnog met het hart of bloedvaten te maken hebben of moeten de klachten dan veel vaker terugkeren en ook bij inspanning voorkomen?
Het lijken toch vooral hyperventilatieklachten
Dank voor je bericht John.
Dus als ik het goed begrijp heb je pas angina pectoris of hartkramp als je tijdens inspanning klachten krijgt?
Angina pectoris kan voelen als een beklemmende, drukkende of benauwende pijn midden op de borst. Het voelt soms alsof er een knellende band om de borst zit. De pijn kan uitstralen naar bovenarmen, hals, kaak, rug of maagstreek en kan samengaan met zweten, misselijkheid of braken. Als je dit hebt kun je beslist net meer op een hometrainer an die klachten gaan ook niet na 10 seconden over. Die blijven aanwezig