- Dame3315 december 2021 om 23:44
Hallo,
Eind september ben ik naar de huisarts gegaan op advies van de bedrijfsarts omdat die laatste twijfels had of mijn bloedsomloop wel in orde zou zijn. (“gevlekte” huid benen)
Hierop heeft de huisarts een AEI gedaan, die an sich goed was: links 1.02, rechts 1.14
Tevens is er toen bloedonderzoek gedaan:
Totaal cholesterol: 5.1 mmol/L
HDL: 1.15 mmol/L
Triglyceriden: 1.3 mmol/L
LDL: 3.54 mmol/L
Cholesterol/HD-cholesterol radio: 4.4
Non HDL cholesterol 3.9
Kreatinine: 96 umol/LIn 2009 & 2012 is het cholesterol ook eens gecontroleerd met iets buiten de toen geldende referentiewaarden (zie bijlage)
De doorbloeding handen/voeten heeft de huisarts benoemd als Fenomeen van Raynaud & ook het Cholesterol schijnbaar niet iets waar verder iets mee gedaan zou moeten worden?
Ik heb wel duidelijk aangegeven dat zowel cholesterol als Hart-/vaatziekten een issue zijn in de direkte familie (broer en zus cholesterol. Vader vaatissues (tia’s gehad, halsslagader nek terug ‘open’ gemaakt) , meerdere omleidingen in het hart verleden alsmede openhart operatie & inmiddels weer onder strikt toezicht omdat het weer issues geeft)
Zelf heb ik eenmaal in 2017 (toen gebruikte ik onderstaande dexamfetamine nog NIET) een hartslag tussen 120-135 in rust gehad dat uren aan een stuk doorging maar wel weg ging nadat ze medicatie gaven.
Nadien geen last meer gehad.Dat fenomeen Raynaud kwam ik een melding van Lareb tegen dat mijn medicatie (Dexamfetamine voor mijn Hypersomnie) mogelijk een trigger zou kunnen zijn voor Raynaud.
Maar vervangende medicatie zou hetzelfde triggereffect kunnen hebben zag ik.Nu is mijn vraag:
Zit hier toch een ‘noodzaak’ achter dat er wellicht verdere opvolging/onderzoek gedaan zou moeten worden of niet?Ik loop niet graag naar dokters, omdat ik niet echt het idee heb dat er serieus gekeken word zodra symptomen net iets buiten het standaard boekje vallen & de zorg is al zo overbelast..
Wie kan me raad geven OF ik hier iets mee moet doen of niet?
Bijlagen:
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 december 2021 om 13:05Hoe oud ben je? Heb je overgewicht? Gebruik je alcohol of drugs?
ReagerenDame3316 december 2021 om 13:2933 jaar, geen drugs/alcohol, bmi iets te hoog: 26.3.
ReagerenJohn (moderator)
16 december 2021 om 14:17Er is niets gezegd over je gewicht en de cholesterol?
Reageren
Je hebt toch 10-15 kg te veel t.o.v. een gezond gewicht. En dat heeft uiteraard invloed op je cholesterol dat wel te hoog is. Maar in eerste instantie zul je dus zelf daar iets moeten doen