Zoeken Vraag het forum

bloeddruk bij forse inspanning

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Luc16

Ik vind veel informatie over te hoge en te lage bloeddruk in het algemeen, maar kan nergens iets vinden over de invloed die forse inspanning direct op de bloeddruk heeft. Hoe zit dat?  Ik ben 67, heb een licht verhoogde bloeddruk, ca 155/85. Bij een inspannings-fietstest voor cardiologisch onderzoek kon ik die probleemloos helemaal kon volbrengen maar de bloeddruk liep wel op tot boven de 200. Is dat normaal, hoe werkt dat? De cardioloog gaf alleen aan dat het hele onderzoek geen noemenswaardige problemen aan het licht had gebracht die verder onderzoek noodzakelijk maakten. “Beetje op de bloeddruk letten” was het enige…

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Bij inspanning moet er meer bloed naar de spieren. Hiervoor zet het lichaam de bloedvaten naar de spieren open: dus de onderdruk daalt. Nu er meer ruimte is voor het bloed zal het hart krachtiger moeten pompen om overal voldoende bloed te krijgen: de bovendruk stijgt.

Reageren
    Michael

Hallo Luc. je kon de inspanningstest goed afronden en je hebt hem goed doorstaan, ik vind een bovendruk van boven de 200 wel aan de hoge kant tijdens een inspanningstest, hij hoort na 5 tot 10 minuten dan wel weer te dalen naar ongeveer 150/155/85/90, dat zal wel normaal zijn, ik zal toch met je cardioloog dit gaan overleggen, zo lang je niet duizelig bent geworden, pijn op je borst of hartkloppingen hebt gekregen zal het naar mijn inzien zeker meevallen allemaal, succes groet van Michael

Reageren
    Luc16

Dank John, duidelijk, maar wordt die bovendruk inderdaad bedenkelijk boven de 200? Wat is nog redelijk acceptabel voordat er echt alarmbellen moeten gaan rinkelen?

Nee Michael, de test leverde niks geen acute klachten op. In zoverre inderdaad gerustgesteld. Maar ik vraag het ook ivm langdurige zware inspanning: ik hou van bergwandelen, waar wel vaker tot 1000 hoogtemeter geklommen moet worden in 3 uur tijd mét rugzak van 10-15 kg. Dat is soms behoorlijk inspannend stijl omhoog, “met de tong uit de bek” 😉  en duurt veel langer dan zo’n fietstestje. Ook in wat ijlere lucht op bv 2500m hoogte of hoger. Kan dat dan ook acuut gevaar opleveren als de bloeddruk langere tijd achtereen de hoge kant op gaat? (zonder dus aanwijsbare hart- of longproblemen te hebben, en ook hierbij zonder ademnood of hartkloppingen, alleen maar een bij dit soort inspanningen alleszins normaal “hijgen en stoom afblazen”).

Reageren
    John (moderator)

Je zou sowieso iets aan je bloeddruk moeten doen want hij is aan de hoge kant. Dat zou ik dus met de huisarts bespreken.
    200-220 bovendruk bij inspanning is in principe geen probleem als de onderdruk maar niet teveel stijgt. En ik denk dat dit niet het geval was. Anders zou de cardioloog dat wel besproken hebben

Reageren
    yvan

ik heb een te grote prestatie gedaan en de dag nadien nog een bloeddruk van 17
    nog de dag nadien normaal heb ik 120

Reageren
    Teuntje

Fietstest gedaan in cwz moet de uitslag nog krijgen maar het was heel zwaar ik moest stopped want mijn bloeddruk vloog over de 200 .maar traplopen en normaal fietsen geen last groet teuntje ik ben een vrouw van 70 jaar

Reageren
    Bart

mijn leeftijd is 85 jaar.
    Ik slik medicijnen voor hoge bloeddruk en die houden de bloeddruk normaal op een goed neveau.
    Bij forse inspanning daalt mijn bloeddruk aanzienlijk. Normaal ligt de bovendruk tussen 130 en 140.
    Maar nadat ik nadat ik een half uurtje had gezeten toen ik was thuisgekomen van de fitness was mij bloeddruk 104 over 56 en mijn pols was nog 85.
    Is dit iets waarvoor ik naar de dokter zou moeten gaan of eenvoudig de inspanning beperken.
    Van die lage bloeddru heb ik vrijwel geen last maar moet wel op mijn evenwicht letten.

Reageren
Reageer op: bloeddruk bij forse inspanning
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.