Zoeken Vraag het forum

Boezemfibrileren na het sporten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Johan

Vorig jaar verschoot ik mij een hoedje nadat ik na een hardloopsessie van een uur ging uitlopen en opeens mijn hartslag naar 215+ schoot. Ik wist niet wat me overkwam en ik dacht dat ik ter plekke dood neer ging vallen, zo slecht voelde het.

Ik ben daarna gestopt met hardlopen omdat ik het niet meer durfde. Een tijd daarna ben ik weer gegaan en wederom bij het uitlopen ging het mis.

Daarna heb ik een inspanningstest gedaan op aanraden van de dokter. Ook daar gebeurde het precies nadat ik mijn maximale hartslag had gehaald. Toen ging mijn hart naar boven de 230. Ik geloof niet dat ik me ooit zo slecht heb gevoeld in m’n leven.

Later ben ik bij de cardioloog geweest en die vertelde me dus dat het boezemfibrilleren was maar dat het op mijn leeftijd (40) geen ernstige gevolgen zou hebben.

Ik ben alles behalve een fanatieke hardloper maar ik ga met mooi weer vaak een keertje per week hardlopen. Ik heb de laatste weken heel rustig aan gedaan en gister heb ik ietsje meer gas gegeven en meteen was het weer raak. Ik vind het heel vreemd want ik doe al 10 jaar aan hardlopen en nooit last van gehad, maar vorig jaar na een pauze in het hardlopen van een jaar, was het er opeens.

Als ik ga lezen op internet, hoor ik toch heel veel signalen dat boezemfibrileren niet echt ok is, terwijl mijn cardioloog aangaf dat ik me er totaal niet druk over hoefde te maken en dat het absoluut geen kwaad kan.

Ik wil eigenlijk van meer ervaringsdeskundigen horen dat ik gewoon kan blijven hardlopen en dat ik het fibrileren na elke sessie dan maar op de koop toe moet nemen omdat het absoluut geen kwaad kan.

Afgezien van deze kwestie, heb ik ook enkele jaren last gehad van hartoverslagen en dan zo’n 15-20 per minuut. Deze zijn in de loop der jaren wel sterk verminderd en die heb ik nog maar enkele per dag.

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ga voor een second opinion naar een andere cardioloog in een ander ziekenhuis

Reageren
    Maria

Je kan ook een vraag stellen op Hartvolgers.nl, deze worden beantwoord door cardiologen.

Reageren
Reageer op: Boezemfibrileren na het sporten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.