Iemand uit mijn nabije familie (man, 73) is een paar weken geleden opgenomen geweest met een longontsteking en boezemfibrilleren. De hartslag was erg onregelmatig. Hij is nu weer thuis met een hele berg medicatie voor hart & bloeddruk. Maar wat ik mij nu afvraag is of
deze hartklachten weer verdwijnen of dat dit blijvend is en hij dus de rest van zijn leven al deze medicatie met vervelende bijwerkingen moet blijven slikken?
Daar kan waarschijnlijk alleen zijn behandelend arts antwoord op geven, die zijn dossier kent.
Ik schrijf expres "waarschijnlijk " , omdat ook de arts niet in de arts niet in de toekomst kan kijken.
Hey Suus,
Ik was al bang dat ik een antwoord in deze strekking zou krijgen (is geen verwijt hoor)
Ik zie alleen dat mijn vader veel last heeft van de medicatie dus was benieuwd of het per definitie iets blijvends is of dat het ook kan overgaan. Zou het voor hem fijn vinden als hij weer een beetje de oude kan worden.
En daarbij wanneer dit dus iets is dat niet overgaat dan komen er dus nu in mijn familie hart en vaatziekten voor en dat kan erfelijk zijn toch? Ik heb doordat ik ziekte van Bechterew heb verhoogde kans op hart en vaatziekten ☹️
Gelukkig word ik daar wel jaarlijks op gecheckt...
Je persoon heeft boezemfibrilleren en dat kan leeftijd gebonden zijn en hoeft niet per se te betekenen dat het iets erfelijks is.
Als hij veel klachten van de medicijnen heeft is dat in ieder geval iets om met de cardioloog te bespreken. En of zoiets blijvend is kan in principe alleen de cardioloog zeggen omdat die precies weet wat er mis is/gaat.
Oke gelukkig hoeft dit niet erfelijk te zijn. Daar ben ik dan wel weer blij om.
En ik begrijp uit jouw antwoord John dat het niet per definitie blijvend hoeft te zijn?
Natuurlijk snap ik dat over de specifieke situatie van mijn vader alleen zijn behandelend arts iets kan zeggen.
Dat hoeft niet per definitie blijvend te zijn, maar dat hangt dan van de oorzaak af. En dat is dan aan de behandelend arts om daar iets over te zeggen