- Siasarin23 mei 2018 om 13:40
In januari dit jaar heb ik een hartinfarct gehad. Ik ben een vrouw, 40 jaar, geen gebruik van de pil, en al 8 jaar niet gerookt. Ben wel iets te zwaar, maar niet overdreven. Adertje wat dicht zat, zat eigenlijk te ver weg om er last van te hebben, helaas had ik dat dus wel. Ben gelijk gekatheteriseerd, adertje terug open, stent geplaatst want er zat minimaal scheurtje in mijn aorta. Medicijnenlijst: Acetylsalicylzuur,Metoprolol, pantoprazol, atorvastatine, brilique, losartan.
Nu heb ik nog steeds heel erg veel last van vermoeidheid. Ik kan buitenshuis max 3,5 u volhouden. Daarna ben ik helemaal op. Werken lukt nog niet zo lang. Dan ben ik met 1.15 u al helemaal op.
Volgens de cardioloog kan dit niet komen door de beschadiging aan de hartspier, want die is niet zo groot, plus de schade zit rechts. Pomp functie is goed, geen lekkende hartklep. Cholesterol gehalte was zeer goed. Fietstest was goed. Heb de 135 watt gehaald. Het enigste wat opviel was dat mijn hartslag langzaam herstelt. Verder al een keer geprobeerd af te bouwen met de metoprolol, betablocker, maar ik merkte geen verschil qua vermoeidheid. Alleen had ik bij inspanning wel een hele hoge hartslag die ook weer langzaam herstelde, en dat was geen fijn gevoel. Vandaar toch weer terug aan de metoprolol. Volgens medische psychologe zit het niet tussen mijn oren, maar echt lichamelijk. Maar zeer frustrerend.
Nu krijg ik een ander soort medicijn ipv de metoprolol, daar mag ik morgen mee beginnen. Maar misschien heeft iemand anders nog tips of ideeen wat het zou kunnen zijn? Ik zou graag vooruit willen ipv stil staan.
Groetjes, Siasarin
5 reactiesReagerenPeter24 mei 2018 om 02:31Als veel zwaardere hartpatient (en chemie gesturdeerd) kan ik er wel iets over zeggen.
– Acetylsalicylzuur is gewoon Aspirine. Je hebt waarschijnlijk een dosis van 100mg per dag. Dat is zo laag dat het niet helpt tegen pijn, maar wel voorkomt dat je bloedplaatjes aan elkaar verkleven. Dat verlaagt de kans op de vorming van nieuwe vaatverstoppingen met 40%. Eigenlijk zou iedereen met een leeftijd boven de 45-50 jaar dit moeten innemen ter verlaging van de kans op vaatvernauwing/verstopping. Je moet er wel tijdelijk mee stoppen als je open wonden verwacht zoals bij een operatie of bij het trekken van een tand/kies. Je kunt het het gewoon bij de drogist kopen in pilletjes van 500mg en dan het pilletje in 4-5 stukken knippen.
– Metoprolol is een bètablokker, net als bisoprolol. Mij heeft het enorm geholpen, maar ik heb het afgebouwd en kan prima zonder. Mijn hartslag is zonder de bèta-blokker wel ietsje hoger dan met een bèta-blokker. Zo’n 10 slagen hoger (dus 84 tegen 74 per minuut).
– Pantoprazol is een maagzuurremmer die je alleen maar nodig hebt als je maagproblemen krijgt met de andere medicijnen. Die kun je weglaten als je verder geen maagkrampen krijgt.
–Â atorvastatine verlaagt je Cholesterol
– de werkzame stof van Brilique is ticagrelor en dat is een anti-klonteringsmiddel
– Losartan verbetert de pompkracht van je hart en voorkomt nierbeschadiging.Het lijkt allemaal op een vaatziekte ten gevolge van overgewicht, vooral een te hoog Cholesterol. De oplossing begint natuurlijk bij het wegnemen van de oorzaak. De oorzaak van hoog Cholesterol is voornamelijk ongezond eten/leven.
ReagerenSiasarin28 mei 2018 om 18:11Dank je wel.
Maar bij mij is er niets bekend over te hoge cholesterol. En bij de laatste bloedonderzoek was die heel erg netjes.
ReagerenPeter29 mei 2018 om 03:24Je rookt ook al 8 jaar niet meer (ook niet electrisch?). Nicotine verruwt de vaatwanden waardoor deeltjes gemakkelijker blijven kleven en er vaatvernauwingen/verstoppingen kunnen optreden.
Reageren
Heb je hoge bloeddruk? Dat zou de atorvastatine nog kunnen verklaren. Brilique is vrij standaard na het plaatsen van een stent en zou je een jaar moeten innemen.
Brilique kan kortademigheid veroorzaken en atorvastatine kan vele bijwerkingen en wisselwerkingen hebben met andere medicijnen (ook die zonder recept te verkrijgen zijn). Je kunt het eens met de arts overleggen.
Misschien hoop je te snel op herstel. Ik ben zeker een jaar bezig geweest voordat ik zelf aan mijn medicatie ging sleutelen. Ik kon een half jaar lang echt helemaal niets. Nog geen 50 meter lopen en na 1 trap was ik helemaal kapot. Dat herstelt uiteindelijk wel, maar gun het tijd.Siasarin30 mei 2018 om 19:13Dank je wel.
Ik rook echt helemaal niet meer. Dus ook niet elektrisch. Gelukkig.
Bloeddruk is aan de lage kant, heb ik altijd al gehad. Maar zolang ik er niet teveel last van Heb, zoals duizeligheid en flauw vallen, moet ik ze toch blijven gebruiken.
Ik heb nu ipv de metoprolol, de verapamil gekregen van de cardioloog. Ik moet ook zeggen dat ik me hier beter bij voel. Ik kan nu als het nodig is, even doorgaan. Normaal moest ik gelijk gaan zitten/ liggen. Nu kan ik toch iets eerst afmaken. Vind ik persoonlijk wel fijner. Nu alleen wel leren om mezelf goed in de gaten te houden. Want zodra ik flink over mijn grens ga, voel ik dat wel een paar dagen. Maar nu kan ik misschien wel aan conditie opbouw gaan doen.
Groetjes siasarin
ReagerenPeter31 mei 2018 om 02:40Verapamil is niet meteen een vervanger van metoprolol, want het is geen bèta-blokker. Het is een wijziging in je behandelplan. Bedenk goed dat je geen grapefruitsap mag drinken, niet met Verapamil en ook niet met Atorvastatine.
Reageren