- Senn20 november 2016 om 01:33
Zoals de titel zegt heb ik twijfels of ik begin november een “stil” infarct heb gehad, dit gebeurde er namelijk: Ik zat rustig in de auto (passagier) en ineens uit het niet kreeg ik akelige kramp in mijn kaak, en had ik wat een raar gevoel op het midden van mijn borstkas. Dit heeft ruim een uur tot anderhalf uur geduurd (zolang duurde de auto rit) en het hield continu aan (niet steken maar echt kramp) Omdat ik toen dacht dat het waarschijnlijk wel gewoon een vervelende zenuwbeknelling was of een spier die even verkeerd zat, had ik er niks mee gedaan. Ik ben tenslotte 23 dus een hartinfarct leek mij niet waarschijnlijk. Maar nu hoor ik van mijn vader ( hij heeft een verkeerd cholesterol) dat de hele familielijn van hem, ook lijdt aan een verkeerd cholesterol, neven,nichten en de ouders van mijn vader hebben voor hun 40e al hartinfarcten gehad, waarvan 2 daaraan zijn overleden. Vervolgens ben ik pas 10 dagen later na het voorval, toch maar met deze informatie naar de huisarts gegaan en hij test nu op mijn cholesterol en op het eGFR-Kreat.
Mijn vraag: mocht het een “stil” hartinfarct zijn geweest, kunnen de bloeduitslagen daar dan iets over laten zien?
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 november 2016 om 02:02Ik begrijp niet zo goed waarom de HA dit onderzoek laat doen. Bij een verdenking op een hartinfarct wordt er doorgaans gecontroleerd op hartenzymen.
Reageren
Er zijn veel soorten hartenzymen die allemaal een ander verloop kennen. Gemeten wordt vaak op creatinekinase (CK) en lactaatdehydrogenase (LDH). Een vrij recent ontdekt hartenzym dat veel informatie geeft is troponine. Het troponinegehalte is al zes uur na een hartinfarct aantoonbaar gestegen en wordt tot twee weken later nog in het bloed aangetroffen.
Daarnaast had je huisarts een ECG moeten (laten) maken of een inspanningstest moeten laten doen.Senn20 november 2016 om 20:25Volgens hem is een hartinfarct zeer onwaarschijnlijk als de cholesterol waarde goed is. Dus hij wil eerst kijken of het cholesterol wel of niet bij mij verhoogd is, zo ja dan zal hij verder onderzoek doen. Morgen zal ik daarvoor gaan bloedprikken. Is het aan te raden om alsnog die onderzoeken die u benoemde, aan te vragen?
ReagerenJohn (moderator)
20 november 2016 om 20:50dat met die cholesterol is toch ook weer een krasse uitspraak…Je kunt ook een infarct krijgen zonder verhoogd cholesterol.
Reageren
Wacht eerst even de bloeduitslag af. Als daar niks uit komt zou ik dat toch voor de onderzoeken vragenSenn20 november 2016 om 21:39Volgens hem is een hartinfarct zeer onwaarschijnlijk als de cholesterol waarde goed is. Dus hij wil eerst kijken of het cholesterol wel of niet bij mij is verhoogd, zo ja dan zal hij verder onderzoek doen. Morgen zal ik daarvoor gaan bloedprikken. Is het aan te raden om alsnog die onderzoeken die u benoemde, aan te vragen?
ReagerenJohn (moderator)
20 november 2016 om 21:49Ik had de vraag al beantwoord…
ReagerenSenn22 november 2016 om 01:33Mijn excuses, ik kon mijn en uw antwoord namelijk een aantal keren niet zien staan, ook niet als ik de pagina ging verversen dus had hem opnieuw verstuurd. Nu zie ik inderdaad dat hij een aantal keer door mij verzonden is.
Bedankt voor uw snelle reactie, ik krijg morgen de uitslag of mijn cholesterol waarde goed is.
Reageren