- Nico26 februari 2018 om 19:38
Hallo allemaal.
Mijn bovendruk schommelt rond de 160 en mijn onderdruk rond de 80. Kan dit ook met stress te maken hebben of kan dit eerder liggen aan hart problemen?
Maak me grote zorgen en ben ook al bij de huisarts geweest. Binnenkort moet ik ook 24 uur een bloeddruk kastje dragen.Gr
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 februari 2018 om 23:44Stress zou kunnen. Maar het kan ook aan vaten liggen of aan teveel zoutgebruik….Het hart is ook mogelijk maar minder waarschijnlijk
ReagerenCatootje27 februari 2018 om 08:36Je voeding kan een rol spelen. Zo zorgen snelle suikers voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat allerlei ontregelingen kan geven in hormonen en neurotransmitters en ontstekingsreacties kan bevorderen. Je kan eens googlen op insulineresistentie.
Reageren
Kaliumrijke voeding is belangrijk. Beter ook zeezout dan keukenzout gebruiken.
Ook biogene aminen als tyamine en histamine kunnen ontregelend werken omdat ze adrenaline in je lichaam vrijmaken. Ook uitkijken met allerlei toevoegingen als smaakversterker en zoetstoffen.
Ook diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren zijn belangrijk voor je hele gezondheid en je bloeddruk. zo is het belangrijk om te zorgen voor voldoende magnesium.
Ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en rust om spanningen kwijt te raken.Nico28 februari 2018 om 09:14Bedankt voor beide reacties. Mischien had ik erbij moeten vermelden dat ik een fanatiek sporter ben. Ik fitness 5 keer in de week en heb ook een uitgebalanceerd voedingschema. Ook slik ik vit d3 en eet 3 stuks fruit en 250g groenten per dag.
In mijn verleden heb ik paniek/angstaanvallen gehad en slik daar ook venlafaxine (anti depressiva) voor. Zat op 150mg en ben aan het afbouwen al een poos omdat er in de bijsluiter staat dat je er een hoge bloeddruk van kan krijgen. Maar mischien levert het stoppen ermee wel teveel stress op. Ook heb ik in de ochtend als ik net wakker word, als ik slik dat me oren suizen. Hetzelfde geluid als wanneer ik gaap. Dat kan ook aan stress liggen heb ik gelezen.
ReagerenJohn (moderator)
28 februari 2018 om 09:36Dat kunnen dan toch vooral klachten zijn van het afbouwen van de venlafaxine.
ReagerenNico28 februari 2018 om 11:50Zit al 2 maanden op 37.5mg. Ik denk dat me lichaam er al aan gewend is. Mischien toch omdat ik ze gewoon nodig heb en de paniek en angst weer terug komt en ook de stress.
ReagerenJohn (moderator)
28 februari 2018 om 12:11Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn
Reageren