Zoeken Vraag het forum

Bovendruk te hoog

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nico

Hallo allemaal.

Mijn bovendruk schommelt rond de 160 en mijn onderdruk rond de 80. Kan dit ook met stress te maken hebben of kan dit eerder liggen aan hart problemen?
    Maak me grote zorgen en ben ook al bij de huisarts geweest. Binnenkort moet ik ook 24 uur een bloeddruk kastje dragen.

Gr

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Stress zou kunnen. Maar het kan ook aan vaten liggen of aan teveel zoutgebruik….Het hart is ook mogelijk maar minder waarschijnlijk

Reageren
    Catootje

Je voeding kan een rol spelen. Zo zorgen snelle suikers voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat allerlei ontregelingen kan geven in hormonen en neurotransmitters en ontstekingsreacties kan bevorderen. Je kan eens googlen op insulineresistentie.
    Kaliumrijke voeding is belangrijk. Beter ook zeezout dan keukenzout gebruiken.
    Ook biogene aminen als tyamine en histamine kunnen ontregelend werken omdat ze adrenaline in je lichaam vrijmaken. Ook uitkijken met allerlei toevoegingen als smaakversterker en zoetstoffen.
    Ook diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren zijn belangrijk voor je hele gezondheid en je bloeddruk. zo is het belangrijk om te zorgen voor voldoende magnesium.
    Ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en rust om spanningen kwijt te raken.

Reageren
    Nico

Bedankt voor beide reacties. Mischien had ik erbij moeten vermelden dat ik een fanatiek sporter ben. Ik fitness 5 keer in de week en heb ook een uitgebalanceerd voedingschema. Ook slik ik vit d3 en eet 3 stuks fruit en 250g groenten per dag.

In mijn verleden heb ik paniek/angstaanvallen gehad en slik daar ook venlafaxine (anti depressiva) voor. Zat op 150mg en ben aan het afbouwen al een poos omdat er in de bijsluiter staat dat je er een hoge bloeddruk van kan krijgen. Maar mischien levert het stoppen ermee wel teveel stress op. Ook heb ik in de ochtend als ik net wakker word, als ik slik dat me oren suizen. Hetzelfde geluid als wanneer ik gaap. Dat kan ook aan stress liggen heb ik gelezen.

Reageren
    John (moderator)

Dat kunnen dan toch vooral klachten zijn van het afbouwen van de venlafaxine.

Reageren
    Nico

Zit al 2 maanden op 37.5mg. Ik denk dat me lichaam er al aan gewend is. Mischien toch omdat ik ze gewoon nodig heb en de paniek en angst weer terug komt en ook de stress.

Reageren
    John (moderator)

Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn

Reageren
Reageer op: Bovendruk te hoog
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.