- Peter15 juli 2017 om 22:28
hallo,
ik heb sinds kort een hartslagmeter en het is me opgevallen dat wanneer ik in bed lig mijn hartslag soms daalt tot 44 bpm. Ik wandel veel maar ben nooit echt een fanatiek duursporter geweest. Is dit niet wat aan de lage kant voor een man van tegen de vijftig? Bij voorbaat dank
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 juli 2017 om 22:33Je kunt die bloeddrukmeter niet gebruiken als je in bed ligt. Lees de gebruiksaanwijzing.
Voor het overige is het normaal dat je hartslag sterkt daalt ligt te rusten.
ReagerenPeter15 juli 2017 om 22:42Bedankt voor uw antwoord. Het is geen bloeddrukmeter maar een saturatiemeter. Ik las op de site van de hartstichting dat een hartslag onder de 50 bradycardie wordt genoemd. Tijdens bezigheden is het wel normaal (60-80). Wanneer ik echter ga liggen zakt het gelijk naar ongeveer 50 bpm in bed zelfs naar 44 bpm . Maak me er toch zorgen om Tandor.
ReagerenJohn (moderator)
15 juli 2017 om 22:55Een saturatiemeter, is in eerste instantie bedoeld om het zuurstofgehalte te bepalen. Het meten van de hartslag is een bijzaak bij die meters en is sowieso niet altijd nauwkeurig. Daarnaast zou je dus moeten weten of je ij rust niet sowieso een lage hartslag hebt.  Als je tijdens bezigheden een hartslag van 60 hebt, is het nog niet zo vreemd. Er zijn  mensen  die dat van geboorte af hebben. Dan is er geen sprake van een bradycardie. Maar als je er ongerust over bent, ga dan naar de huisarts en laat het controleren
ReagerenPeter15 juli 2017 om 23:21Ga ik zeker doen Tandor, bedankt!!
ReagerenBen16 juli 2017 om 00:11Lage bloedruk of circulatie kan ervoor zorgen dat je bloed kan stollen denk ik waardoor je bloedklonters kunt krijgen in de bloedvaten in en rondom je hersenen
Reageren