Zoeken Vraag het forum

gezwollen stijve handen (vooral s’ochtends)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste mensen van het forum!
    Al een tijdje wordt ik wakker met (vooral links) stijve vingers. Mijn hand voelt dan een beetje opgezet maar is dat niet. Soms doet het ook een beetje pijn, een soort verzuurt gevoel.
    Is dit gewoon normaal? Of moet ik hier naar laten kijken?

21 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Normaal is het eigenlijk niet. Zou het kunnen dat je op je hand ligt tijdens de slaap?
    Hoe oud ben je?

Reageren
    Anoniem

Ik ben 25 en slaap inderdaad soms met mijn hand onder het kussen. Maar de stijfheid blijft soms gedurende de dag. Wat zou het kunnen zijn?

Reageren
    John (moderator)

De klachten kunnen ontstaan, doordat je de circulatie afknelt in je arm. Probeer de hand onder je kussen vandaan te houden.

Reageren
    Anoniem

zou dat ook de pijn kunnen verklaren? En wel vreemd dat het dan links meer is dan rechts, terwijl ik vaak wissel van zijde.. Ook merk ik dat mijn vingers vaak heel koud worden op de dag. Zijn er alarmsignalen, waar ik moet letten? Waarmee ik naar de huisarts moet zeg maar?

Reageren
    John (moderator)

ieder mens heeft een favoriete zijde om op te liggen tijdens de slaap. Slaap je in een 1 of 2 persoonsbed?

Reageren
    Anoniem

Ik slaap in een 2 persoonsbed momenteel, soms ook 1.

Reageren
    John (moderator)

Wissel eens van slaapplek. Zo dwing je je lichaam een andere slaaphouding aan te nemen. Kijk dan of de klachten verminderen.

Reageren
    Anoniem

Mocht dat niet zo zijn, waar moet ik dan aan denken qua aandoeningen?

Reageren
    John (moderator)

Dan zou het een circulatieprobleem kunnen zijn dat ergens anders door wordt veroorzaakt. Maar dat dan met een vaatonderzoek te achterhalen.

Reageren
    Anoniem

Ik vannacht op de rug geslapen, de stijfheid was minder maar nog steeds leken mijn handen wat gezwollen. Althans, ik kan het misschien beter omschrijven als een strakke, dikke (kussenachtige) huid tussen de verschillende vingergewrichten in. Wel merk ik dat sommige middelste knokkels pijnlijk zijn, hetzelfde geld gek genoeg voor mijn tenen nu ik er op let!
    Ook kraken de knokkels wat.

Reageren
    John (moderator)

Op de foto’s is op zich niets bijzonders te zien. Zie je wel verschil tussen links en rechts? Heb je los van je handen en voeten geen andere klachten van gewrichten?
    Ben je links- of rechtshandig? Wat doe je voor werk?
    Gebruik je nog andere medicijnen, alcohol of drugs?
    Heb je nog andere klachten of aandoeningen?

Reageren
    Anoniem

Weinig verschil tussen links en rechts, ik ben links handig, heb zo nu en dan wel wat verspringende pijnscheutjes en stijfheid (knieën, schouders, heupen, ellebogen) maar niks extreems of ondragelijks. Verder ben ik aan het afstuderen en drink ik met enige regelmaat alcohol (3 x p week waarvan 1 x bijvoorbeeld meer dan 10 biertjes).
    Voor de rest heb ik een flinke hersenschudding gehad 2.5 jaar terug, en heb ik zo nu en dan wel eens last van angsten, waarvoor ik ook bij een psycholoog loop. Ook vaak vermoeid.

Reageren
    Anoniem

Paracetamol ook trouwens, regelmatig!

Reageren
    John (moderator)

Misschien is het goed, om toch langs te gaan bij de huisarts en bloedonderzoek te laten doen. Vraag om onderzoek naar: ontstekingswaarden, leukocyten, vitamine B12, lyme en pfeiffer.

Reageren
Reageer op: gezwollen stijve handen (vooral s’ochtends)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.