- Anoniem4 augustus 2025 om 19:07
Hoi, ik heb sinds kort last van m’n wijsvinger en duim van mijn rechterhand. Ik ben 35 jaar. Ik merk dat dopje op de fles draaien moeilijker gaat en vandaag had ik tijdens een vergadering een pen in mijn rechterhand en liet die uit m’n handen glippen. Nu ik er wat op let voel ik een beetje een zeurend en stijf gevoel in het “kussentje “ onder de duim aan de binnenkant van mijn hand. De handpalm zeg maar. Ik lees dat dit vaak eerste symptomen zijn van ALS. Is dat zo?
7 reactiesReageren
Peter (huisarts)
4 augustus 2025 om 21:24Een stijf gevoel aan de duim is een gevoelsstoornis van de radialis zenuw. Dat kan ook tot krachtsverlies lijden. De patienten die ik met ALS heb gehad hadden spierzwakte in meerdere lichaamsdelen. De kans is dus groter dat het eenradialis neuropathie is. kan door overbelasting, beknelling, etc.
Reageren
Laat ’t eens onderzoeken door huisarts en/of fysiotherapeut!Anoniem4 augustus 2025 om 22:51Dank voor de snelle reactie. Ik heb nog een tweetal vragen. 1. Begon het bij uw patiënten dan ook niet op 1 plek? 2. Kan het ALS zijn als het komt en gaat of moet je het dan altijd blijven voelen omdat het progressief is?
ReagerenAnoniem5 augustus 2025 om 10:59Ik ervaar er veel stress door. Het lijkt wel alsof ik vandaag de zenuw door m’n hele arm (onderkant/palmzijde) voel. Mijn angst voor ALS wordt versterkt omdat ik eerder veel stress ervaarde en mijn kaak ontzettend strak aanvoelde. Leek op kaakklemmen. Hierbij ging ik ook bij sommige woorden slissen. Ik dacht stress maar nu denk ik 1 + 1 =…
Reageren
Peter (huisarts)
5 augustus 2025 om 16:04ALS is inderdaad meestal in voorkomen symmetrisch en langzaam erger wordend. Niet “aan” en “uit”
ReagerenAnoniem7 augustus 2025 om 20:28Dank Peter. Nu een paar dagen later en merk dat de zeurende bijna krampen de pijn in het “kussentje” onder mijn duim zit. De zeurende pijn straalt door vanuit palmzijde onderarm, bovenarm en zelfs oksel. Ik let er natuurlijk veel te veel op en merk geen kracht verlies maar wel dat het lijkt alsof het anders is hoe ik dingen oppak met mijn handen. Ik kan moeilijk relateren of dit te maken heeft met de zeurende zenuw(?) of dat het tussen m’n oren zit. Gister had ik ook een seconde dat het leek alsof ik door m’n knie zakte. Ook wel ‘s ochtends met uitrekken een korte kramp in de kuit van dat been gehad. Vandaag voelde ik heel kort ook een zeurende zenuwpijn in dat been.die zenuwpijn zit echter ook in mijn andere arm hoewel die niet doorstraalt naar mijn handen. Het leek wel of de pijn in mijn arm erger wordt als ik een tas op mijn schouder hang. Komt het misschien uit mijn schouder. Het is geen echte pijn meer durend gevoel. Het duurt kort en komt en gaat. Ik herken het van aangezicht. Ik heb weleens herpes simplex in mijn mond en voor een uitbraak voel ik dat ook in mijn wangen richting oor. Ik ben er denk ik toch gevoelig voor. Afgelopen weekend voor het eerst in lange tijd gesport dus misschien overbelasting. Ik kan ALS nog niet uit mijn hoofd zetten omdat de klachten nog niet verdwenen zijn. Kan de zeurende zenuw een symptoom zijn van ALS of de overbelaste bijna krampen de handpalm? (Die weer invloed heeft op m’n duim)?
ReagerenAnoniem7 augustus 2025 om 20:38Ook last van die pols. Knakt ook veel.
ReagerenAnoniem7 augustus 2025 om 20:43Was net de tanden van mijn kinderen aan het poetsen en spieren in mijn armen verzuren dan ook snel
Reageren