- Wapvos10 mei 2025 om 19:25
Al 8 jaar last. Komt en gaat, maar altijd last. Pijnlijk.
Niks helpt , dus maar mee leven.
Alles al geprobeerd.Paula17 juni 2025 om 12:21Ik heb heet ook. Al wel zeker 15 jaar. Aan beide duimen.. En dan de onderkant en zijkant (dus eigenlijk nooit bovenop de duimen. Mijn vorige huisarts noemde het een IDE point.
en ide-reactie of strooireactie is een eczemateuze reactie, met erytheem, vesikels, papeltjes of schilfering, op een antigeen, bijvoorbeeld een schimmelinfectie (mykide reactie) of een bacterie (bacteride reactie). Hier bij kan de ide-reactie optreden op afstand van de plek waar de blootstelling aan het antigeen plaatsvindt. Ook bij contacteczeem en bij hypostatisch eczeem kan een ide-reactie optreden ver buiten het getroffen gebied. Een ide reactie kan ook generaliseren. Immunologisch gezien is het een type IV reactie.Verschillende ide reacties
Reageren
De meest voorkomende ide-reactie is een reactie op schimmels. Acrovesiculeus eczeem kan ook een ide-reactie zijn, waarbij de mycose vaak tussen de tenen zit en de ide-reactie aan de handen, in de vorm van vesikels tussen de vingers. Andere dermatosen waarbij strooireacties kunnen zijn contacteczeem, hypostatisch eczeem, perifocaal eczeem (eczeem rond een ulcus cruris), bacteriële infecties, mollusca contagiosum, scabiës, pediculosis capitis, mycobacteriële infecties, en röntgendermatitis.Bertus29 juni 2025 om 15:24Ikzelf heb dit ook al heel lang. Van alles en nog wat geprobeerd. Ook verschillende zalfjes van de huisarts. Niets helpt. Jaren geleden in het ziekenhuis een allergie test laten doen. Bleek dat ik allergisch was voor chloor(chloride) en voor isomethyltiazolinone of zoiets. Is een conserveringsmiddel dat bijna overal in zit. Bv shampoo, zeep, deo, verzorgingsproducten en zo kan ik wel doorgaan.
Reageren
Sinds die tijd gebruik ik alleen maar producten waar deze 2 stoffen niet inzitten maar het valt ontzettend tegen om die te vinden. Is wel ietsje beter geworden maar nog steeds aanwezig al is het over het hele jaar wel minder. De meeste last heb ik als ik vakantie heb. Dus als ik mijn handen niet hoef te gebruiken voor dagelijkse werkzaamheden. Op de 1 of andere manier slaat het dan toe.
Het houdt al met al niet over. In mijn geval veel smeren met zalf/crème.Catharina7 juli 2025 om 12:11Ja, ik heb het ook een jaar of tien. Soms is het weg. Dan weer komen er harde, eeltachtige plekken op duim en andere vingers. En laat die huid los en ziet het er net zo uit als op alle getoonde foto’s. Een dermatoloog testte een lichte allergie voor cocamidapropylbenzoine. Dit zit is zowat alle zepen. Was lastig in coronatijd…. Ik gebruik alleen Syrische olijfzeep met laurier en cetomacrogol. Vette crème dus. Maar ik heb nooit een diagnose gehoord.
ReagerenKris15 juli 2025 om 09:48Ik heb dit ook, alleen op mijn duimtoppen en al jaren. Als het opkomt doe ik exceemzalf (clobetasol eczoria) erop en een pleister eroverheen. Dit maakt dat het geen pijn meer doet en de huid sneller herstelt. Niet te snel zonder pleister want dan komt het weer terug.
ReagerenOpa Harelbeke15 juli 2025 om 21:16Heb het beginnen krijgen met en cactusprik tijdens het verpotten.
Reageren
Rond de cactusprik begon het met een velletje. Nu 2 duimen en 3 vingers.Dominique29 augustus 2025 om 04:30Hallo allemaal ik heb het zelfde wat jullie alle hebben. Ik heb dit ook al 19 jaar op jonge leeftijd voor het eerst gehad. Ik heb ook nooit een goeie diagnose gekregen . Heb veel tijd bij een dermatoloog doorgebracht .
Reageren
En iknweet nog steeds niet wat ik er besten tegen kan doen .