Zoeken Vraag het forum

wintertenen/wintervingers

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Roza

Koude vingers en tenen zijn helaas niet hetzelfde als wintervingers en tenen.. Was het maar zo.. Mijn tenen zijn op dit moment flink dik, rood, jeuken en doen erg veel pijn. Niet echt een pretje.

Het klinkt inderdaad vies, maar ochtendurine helpt echt. Het ’s ochtends dus even je urine opvangen, in de douche over je vingers/tenen doen, even in laten trekken en afspoelen.

Ik heb er daarna ongeveer 5 jaar geen last meer van gehad. Daarvoor was het bij mij elk jaar raak.Dit jaar helaas wel weer prijs. Maar ik weet wat me te doen staat..

Ella

Masseren!
    keb er zelf last van, en ze zeiden me dat het enige wat snel helpt het stimuleren van je doorbloeding is… kan het wat verminderen met de tijd maar niet echt oplossen…

Reageren
    frroe

Het hoeft niets met conditie o.i.d. te maken te hebben. Dan zou niemand meer naar de dokter hoeven, toch? Ik sport 3 keer in de week, draag goeie warme leren schoenen, rook niet, eet gezond, voldoende slaap enzovoorts… En heb er toch al jaren last van. Voor sommigen zaken, aangeboren of wat dan ook, kun je zelf geen verantwoordelijkheid nemen en gebeurt het je gewoon. Dan ga je dus op zoek naar oplossingen op fora als deze.

Reageren
    Willemein

Winterhanden en voeten betekend een tekort aan vitamine D3. Vraag aan je huisarts een recept hiervoor. je hoeft het maar 1 x in de maand in te nemen.

Reageren
    Claire

Helaas is dit incorrect. Vitamine D is een oude en achterhaalde therapie. De belangrijkste oorzaak is onvoldoende doorbloeding van de voeten in combinatie met koude. De beste behandeling derhalve is koude vermijden en de conditie verbeteren. Bewegen bevordert de doorbloeding en verkleint de kans op wintertenen.

Reageren
    Anoniem

Wintertenen of winterhanden, perniosis (Lat. pernio, winterhand of wintervoet), bestaat uit blauwrode, pijnlijke, hevig jeukende zwellingen van tenen en/of vingers. De aandoening komt met name voor tijdens de wintermaanden en wordt veroorzaakt door de inwerking van koude op de gebrekkig gevasculariseerde huid.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wintertenen

Reageren
    marjan

heb heel veel last gehad van wintertenen maar ben er vanaf kamferspirtus met vasaline 2 maal per dag insmeren, het is een heel oud middel maar het helpt, kan je bij de apotheker laten bereiden gr marjan

Reageren
    Jeremy

Daar heb ik nou ook elk jaar last van, wintertenen en wintervingers. Ik sport genoeg, rook niet, fiets bijna elke dag met de duurste handschoenen, muts, capouchon, noem maar op… maar het heeft geen zin. Bij mijn voeten helpt het overheen plassen, dan is het ook voor een tijdje weg. Maar bij mijn vingers helpt het niet, ook rare zalfjes van de dokter enz. helpt niet. Ik snap het echt niet!

Reageren
    glen

ja ik heb dat ook voor ik sport min 5u per week en heb goede handschoenen en muts maar toch zijn men duim en de vinger ernaast dikker dan de andere …

weet iemand raad(ik heb dit sinds het zo koud is)

Reageren
    els

ja, ik heb ook zo een stinkend goedje gekregen van de dokter, jakkes, en dat helpt niet… ik loop nu rond met 2 gezwollen vingers, aan mijn schrijfhand!!! en de examens komen eraan!! weet iemand iets zodat ze snel weggaan?

Reageren
    Maaike

Het zit in de genen er is helemaal niets aan te doen.
    Sporten etc is allemaal onzin wbt winterhanden

Reageren

Google eens (afbeeldingen) ‘Grabber Hand Warmers’ of ‘Hot Hands Handwarmers’.

Reageren
    Marlies

Wisselbaden inderdaad, hebben mij er in mn jeugd vanaf geholpen. ’s winters echt in de sneeuw lopen met blote voeten en dan weer’n warm bad voor je voete. Dat afwisselen. Werkt heel goed. Komt uit n boek van dokter Vogel (homeopaat geloof ik ) er staan nog meer oplossingen bij. Maar wat me bijgebleven is, is dat hij zei dat je juist te goed bent voor je voeten! Ik hoop dat het je helpt, want je hebt er wel erg veel last van zo te lezen. Sterkte!

Reageren
    Anoniem

Ik heb als meisje van ca 12 veel last gehad van wintertenen tot ik van mijn huisarts een injectie met vitamine d kreeg en het probleem was meteen opgelost, ook nooit meer teruggekomen!
    Op internet lees ik dat het niet veel meer wordt gedaan omdat het effect niet is bewezen. Je kunt het altijd bespreken, het is een geweldige oplossing

Reageren
    Anoniem

Dit is nu de achterlijkste reactie die ik ooit gelezen heb. Het is net door té grote temperatuurswisselingen dat je winterhanden krijgt. Er is niets zo gevaarlijk en slecht om met ijskoude handen opeens extreme warmte op te zoeken. Dat mag je absoluut niet doen want dat is net de oorzaak van je winterhanden. Mensen hebben de neiging om bij ijskoude bevroren handen, onmiddelijk opwarming te zoeken boven een verwarwingstoestel of in warm water… nooit doen!!!! Wat je wel moet doen, is je handen als je thuis komt, heel langzaam opwarmen en té hete warmtebronnen vermijden!! Reden van winterhanden is dus: Té extreem en té plots groot temperatuursverchil. Eens je winterhanden hebt is er spijtig genoeg niets meer aan te doen, je hebt de bloedvaatjes in je vingers blijvend beschadigd en je zal elk jaar opnieuw last hebben.

Reageren
Reageer op: wintertenen/wintervingers
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.