Zoeken Vraag het forum

Winterhanden (oftewel; wintertenen, maar dan in de vingers)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik heb dus last van winterhanden-/vingers. De middelvinger, ringvinger en pink van mijn rechterhand zijn aangedaan.

Ik weet nu hoe je winterhanden krijgt en kan voorkomen, maar ik heb nu dus al winterhanden. Eén keer per dag krijg ik echt een jeukaanval op deze plekken. Het jeukt dan zo erg dat ik de jeukende plekken het liefst helemaal kapot krab (ik doe dit niet, maar ik moet me echt inhouden). Deze momenten van erge jeuk houden ongeveer een uur aan.

Mijn vraag is dus of iemand een idee heeft wat ik zou kunnen doen op momenten van jeuk. Aan antwoorden als “gebruik wisselbaden, warm aankleden e.d.” heb ik niet veel. Die adviezen zijn hulpzaam on winterhanden te voorkomen, maar ik heb dus al winterhanden. 🙂

Wie zou mij advies kunnen geven om de jeuk te bestrijden?

Alvast bedankt voor het antwoord en een gelukkig nieuwjaar.

Groetjes.

2 reacties
    Reageren
    Anoniem

heb zelf van die witte vingers als ik geen flinke dosis vitamine D slik maar wat jij hebt is een ander soort winterhanden. Ben zelf een voorstander van vooral de binnenkant behandelen. Niet dat ik nou direct iets zou weten maar bijvoorbeeld een natuurgenezer ofzo weet wellicht raad. Ook middelen om de doorbloeding te stimuleren kan je proberen, zoals ginkgo biloba. daarvoor kan je ook advies vragen in een vitaminewinkel of van kruiderij/vitaminewinkel. En veel mensen hebben een tekort aan magnesium, wat ook belangrijk is voor de doorbloeding.
    Hier info, vooral over Raynaud maar die zullen ook wel gelden voor de andere vorm van winterhanden.
    http://vita-info.nl/2014/06/wat-een-koud-handje/

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je antwoord. Ik zal aankomende zaterdag eens naar de drogist gaan om dat gingko biloba spul te kopen, of is dat daar niet verkrijgbaar?

Reageren
Reageer op: Winterhanden (oftewel; wintertenen, maar dan in de vingers)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.