Cheatday

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG
  • #1

    Hallo

    Hebben jullie ervaring met een cheatday tijdens een dieet. Dat wil zeggen dat je bv. doorheen de week iets van 1.500 kcal nuttigt en dan één keer per dag meer en dan ook iets eet wat normaal niet past (bv. een pizza)

    Ik heb gelezen dat het goed is om je stofwisseling op gang te houden, maar kan dit kloppen.

    Groet

    Joris

    Reactie
    #2

    Belangrijk voor een goed gewicht is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je daardoor minder vet opslaat. Dan voel je je bij de juiste hoeveelheid ook verzadigd. Calorieën tellen heeft minder zin. Pizza is meestal van witmeel en is dus minder aan te bevelen. Wat misschien nog beter is is een dieet waarbij je vijf dagen normaal eet en twee dagen een kleiner hoeveelheid. Of zoek eens wat op over intermittent fasting. Verder kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid helpen te verbeteren.

    Reactie
    #3

    In mijn ogen werken dieten op basis van calorieën alleen maar tijdelijk. Je lichaam zal zich aanpassen aan de lagere calorie-inname en je metabolisme zal dalen.

    Het beste wat je in mijn ogen kunt doen is je insuline-level laag houden, dus geen suikers en zetmeel te eten/drinken. Uit onderzoek blijkt steeds vaker dat intermittent fasting (=vasten=helemaal niet eten) je metabolisme niet verlaagt.

    Ik sluit me dus helemaal aan bij Catootje, al vind ik de term stabiele bloedsuikerspiegel verkeerd. Continu extreem hoog is ook stabiel en dat wil je voorkomen. Het zou lage bloedsuikerspiegel moeten zijn.

    Gewoon geen suikers eten/drinken, uitsluitend volkorenbrood, groente, fruit en vet. Ja, je hoort het goed: vet, liefst plantaardige olieën, maar volkoren boterhammen met roomboter en belegd met worst of kaas is prima.

    Het zijn niet de calorieën die je de das omdoen, maar het de gehele dag door snacken. Beperk je tot 2 maaltijden per dag en nuttig die binnen 6 tot 8 uur. Geen suiker, geen zetmeel, maar voor de rest je lekker vol eten tijdens die 2 maaltijden. En verder alleen water, koffie, thee en boullion, zonder suiker uiteraard.

    Reactie
Reageer op: Cheatday
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief