- Count Iblis4 februari 2018 om 02:36
Ik zoek naar proefondervindelijk bewijs dat mensen flink kunnen aankomen als ze veel meer gaan eten, maar zich wel aan een zeer gezond dieet houden. D.w.z. dat het dieet vetarm moet zijn, dat er flink veel volkoren producten gegeten moeten worden, flink veel groenten en vruchten, etc.
Experimenten waarbij mensen flink meer calorieën kregen te eten dan normaal zijn in het verleden wel uitgevoerd, maar hierbij kregen de deelnemers zeer ongezond te eten. De resultaten waren niet voor iedereen consistent met het simpele calorieën in – calorieën uit = gewichtstoename model, zie bijvoorbeeld hier:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7838668.stm
“In 1967, a medical researcher, Ethan Sims, carried out an experiment at Vermont state prison in the US. He recruited inmates to eat as much as they could to gain 25% of their body weight, in return for early release from prison.
Some of the volunteers could not reach the target however hard they tried, even though they were eating 10,000 calories a day. Sims’s conclusion was that for some, obesity is nearly impossible.”
Maar met gezond eten zou het kunnen zijn dat dit voor een grotere groep mensen geldt. Ik eet zelf bijvoorbeeld tussen de 3500 Kcal en 4000 kcal per dag, maar ik weeg 54 kg. Ik eet uitsluitend gezond voedsel. Ik krijg hierdoor ruim voldoende van alle mineralen binnen. Bijvoorbeeld mijn magnesium inname is extreem hoog:
[blockquote]BBCode you used is not allowed.[/blockquote]
zo hoog dat de eetmeter app van het voedingscentrum zegt dat dit veel te hoog is. Maar zou het misschien zo kunnen zijn dat 1 gram magnesium per dag, of misschien 1 gram per 3500 kcal de norm zou moeten zijn? Want als je gezond eet kom je vanzelf op zo’n magnesium inname en het is bekend dat magnesium belangrijk is voor de stofwisseling:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_in_biology
“Magnesium is an essential element in biological systems. Magnesium occurs typically as the Mg2+ ion. It is an essential mineral nutrient (i.e., element) for life[1][2][3][4] and is present in every cell type in every organism. For example, ATP (adenosine triphosphate), the main source of energy in cells, must be bound to a magnesium ion in order to be biologically active. What is called ATP is often actually Mg-ATP.[5] As such, magnesium plays a role in the stability of all polyphosphate compounds in the cells, including those associated with the synthesis of DNA and RNA.”
Vezels zijn ook belangrijk, en ik zit rond de 65 gram per dag:
[blockquote]BBCode you used is not allowed.[/blockquote]
De meeste mensen krijgen flink minder binnen dan ik en zij zij meestal ook nog flink veel zwaarder dan ik. Dus de vraag is dan of het verhoudingsgewijs bij mij niet klopt of met de meeste andere mensen niet, want ik ben niet degene die klaagt over gewichtstoename als ik eet zoveel ik kan elke dag.
Ik ben daarom erg benieuwd naar het effect op het gewicht van gezonde mensen (dus niet mensen met schildklier ziekten) door van het eten van, zeg, 4000 Kcal per dag, maar dan wel 100% gezond eten.
Bijlagen:
3 reactiesReagerenPeter4 februari 2018 om 03:19Calorieën in versus Calorieën uit blijft altijd gelden.
Reageren
Verbrandingsprocessen kunnen wel enorm verschillen.Catootje4 februari 2018 om 07:21Ligt er aan wat je gezond noemt. Vetarm eten is niet gezond. Als je wil aankomen of afvallen is het belangrijk om uitgebalanceerd te eten, met bij elk eetmoment complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels. Bij dunne mensen die maar kunnen dooreten, kan een hoge inname van snelle koolhydraten eerder tot gewichtsverlies leiden dan tot aankomen, waardoor ze denken dat ze stapels brood moeten eten, terwijl dat juist af te raden is.
ReagerenCount Iblis4 februari 2018 om 08:29Ik eet inderdaad stapels brood, maar dan wel volkorenbrood, ook aardappels (een kilo per maaltijd). Vetten krijg ik binnen via noten en zaden. Volgens de eetmeter krijg ik overal meer dan genoeg binnen, op sommige punten zit ik zelfs flink in het rood omdat ik volgens hun veel te veel binnenkrijg, bijvoorbeeld magnesium en nicotinezuur. Ik krijg ook ruim voldoende eiwitten binnen ondanks dat ik weinig vlees, vis en zuivelproducten eet. In een kg aardappelen, 600 gram groenten en 500 gram volkoren brood zit namelijk een berg eiwitten.
Reageren