Zoeken Vraag het forum

Mogelijke hypoglykemie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Thamar

Hoi,
    ik heb geen diabetes, maar ik dacht dat mensen hier er misschien wel verstand van zouden hebben: ik heb regelmatig een veel te lage bloedsuikerspiegel.
    Er zijn veel dagen dat hij oke is, en dus tussen de 4 en de 5 blijft, en tussen de 5 en 6 komt als ik een maaltijd eet. Maar er zijn ook regelmatig dagen dat hij de hele nacht rond een waarde van 3.4 blijft en overdag steeds onder de 3.9 komt. Als ik dan wat eet komt hij misschien net boven de 4, maar meteen daarna crasht hij weer naar beneden. Dat kan dan de hele dag doorgaan, ondanks een combinatie van langzame en snelle suikers en een combinatie van vetten en eiwitten bij alle maaltijden etc. Nu is hij bijvoorbeeld ook al 2 uur rond de 3.5, terwijl ik ongeveer 2 uur geleden een gebalanceerde maaltijd heb gegeten zonder veel snelle suikers. Bij snelle suikers merk ik dat hij soms wel omhoog gaat, maar daarna weer heel hard naar beneden gaat (ook als ik minder dan de aanbevolen hoeveelheid inneem), waardoor ik niet weet of het zin heeft om dat de hele dag door te blijven doen. Hij schiet sowieso wel vaak iets door naar onder de 4, omdat mijn basiswaarde gewoon laag is, maar soms blijft hij daar dus,.

Ik voel niet de typische hypo verschijnselen van zweten en duizeligheid, maar ik heb wel een onverklaarde vermoeidheid die al jaren speelt (halverwege de dag in slaap vallen, alles voelt zwaar, warrig zijn, vrijwel nergens van wakker worden, soms 20-30 uur achter elkaar slapen zonder uit bed te komen om te eten/ naar het toilet te gaan etc.)

De huisarts zegt dat er niks aan de hand is, en dat schommelingen normaal zijn als je lichaam het zelf weer corrigeert. Maar in de nacht corrigeert het zichzelf soms dus niet, en overdag blijft hij soms ook wel een uur hangen op een lage waarde. Er is wel een onderzoek gedaan, maar dat was toen ik ook een continue bloedglucosemeter sensor omhad, en dus steeds wat at als die laag was. Hierin is de moment-opname van de bloedglucose meegenomen (die op dat moment dus oke was), en de waarde die schommelingen over een langere tijd meet (ik ben de naam vergeten, maar deze was ook goed, mogelijk dus doordat ik steeds wat at). Ook mijn schildklierfuncties zijn meegenomen. De huisarts had het erover dat het in de ochtend soms laag kan zijn als je even niet hebt gegeten, maar het gebeurt dus ook overdag en vlak nadat ik heb gegeten.

Nu vraag ik me dus af of ik moet vragen om verder onderzoek op het vlak mijn mijn bloedglucosewaarden of dat dit niet nodig is. Ik wil de huisarts wel geloven, maar iets in mij zegt toch dat de lage waarden iets met de vermoeidheid te maken kunnen hebben, vooral omdat er uit alle andere onderzoeken niets logisch naar voren komt als oorzaak voor de vermoeidheid. Ik heb ook eerder last gehad van burnout klachten, maar dit voelt echt als een fysieke vermoeidheid en is anders dan wat ik toen voelde.

Heeft iemand advies? Zijn waarden zoals ik die heb inderdaad normaal, of moet ik hier verder achteraan gaan? En advies over wat voor hulp ik kan zoeken als dat nuttig is?

4 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Gezien je klachten: heb je wel eens gedacht aan een slaapapnoe syndroom? Snurk je (veel)? Overgewicht? Hoe is je bloeddruk?
    Zijn er afwijkingen in het bloed qua vitamines etc.?

Je hebt geen waarden die passen bij de “hypoglycaemie” zoals diabeten die kunnen hebben.
    Dus strikt bezien val je niet onder de hypoglycaemie. Maar er bestaan wel mensen die last hebben van bloedsuiker schommelingen, en daar last van hebben. Dat heet dan (uit de alternatieve hoek zo genoemd) ook “hypoglycaemie” klachten.
    De reguliere visie (in Radboud eerder uitgebreid onderzocht) is dat het “hypoglycaemie syndroom” niet bestaat, omdat de suiker waarden binnen de grenzen vallen. De alternatieve visie is dat het lichaam de suikerspiegel (in de cellen) niet goed op de juiste hoogte kan houden omdat het lichaam gewend is geraakt aan alleen maar suikers vanuit de voeding te krijgen, en ze niet zelf te hoeven maken (vanuit vetten, koolhydraten kan je lever zelf suikers produceren).
    Therapie: train je lichaam (weer) zelf de suikers te kunnen laten maken door een periode GEEN (directe, snelle) suikers meer te eten.
    Dat komt dan neer op eten uit een biologische winkel oid want in heeel veel industriele voedingsmiddelen zitten suikers.
    Een dietist kan je hierbij begeleiden. Maar er zijn ook natuurgeneeskundigen die veel met dieten werken.

Voor meer info :
    Het boekje “Hypoglykemie: Symptomen, oorzaken en mogelijkheden tot genezing” is een bekend deel uit de bekende ‘Ankertjes-reeks’ van uitgeverij Ankh-Hermes (Ankertje nr. 143). Het is geschreven door Edith van Blijdesteijn en richt zich op de achtergronden en zelfhulp bij een te lage bloedsuikerspiegel.

Reageren
    Thamar

Bedankt voor je antwoord!

Er is een slaaponderzoek gedaan, en daar was alles goed. Ook qua vitaminen zit alles goed, en er is de afgelopen jaren regelmatig bloedonderzoek gedaan. Mijn bloeddruk is goed, en ik zit technisch gezien iets boven het aanbevolen gewicht maar niet veel.
    Ik at altijd al wel gebalanceerd, dus er is geen enorme hoeveelheid suiker binnengekomen, maar het kan zijn dat ik daar misschien gevoeliger voor ben. Maar ook als ik nu minder snelle suikers eet verandert er niks. Hoe lang duurt het voordat je daarin verandering zou zien?

Reageren
    Thamar

Ook vraag ik me af of dit past bij het feit dat het op sommige dagen wel enigzins gereguleerd is en op andere dagen helemaal niet

Reageren
    Peter (huisarts)

Is een verandering in de “spierballen” van je alvleesklier die de suikerstofwisseling regelt. En daarvoor zul je wekenlang, structureel en consequent voor moeten “trainen”, dus ook dieet houden! En ja sommige dagen beter, sommige slechter…geeft hoop op een meer consequent je goed voelen!

Reageren
Reageer op: Mogelijke hypoglykemie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.