- Anoniem24 mei 2025 om 21:26
Ik vraag me af of iemand dit herkent, ik heb al een afspraak staan bij de huisarts volgende week.
Ik ben bij de diëtist geweest omdat ik mijn (onder)gewicht niet stabiel krijg, ondanks een normaal voedings- en bewegingspatroon (dit is ook bevestigd door de diëtist). Ik ben 27 jaar, weeg op dit moment 50 kg en ben 1.68m.
De diëtist adviseerde om mijn bloedsuikerwaardes eens te checken (nuchter, voor de maaltijd, 1 uur erna – later toegevoegd anderhalf uur erna – en twee uur erna). Dit heb ik gedaan en toen viel mij het volgende op:
– nuchter: prima! Tussen 4.5 en 5.5
– ‘s nachts (drie keer geprikt): één keer een waarde van 3.5
– voor de maaltijd: tussen 5 en 7
– 1 uur na maaltijd: flinke piek tussen 9 en 11 (hoogste gemeten = 11.1)
– anderhalf uur na maaltijd: relatief laag, vaak tussen 3.8 en 4.5
– twee uur na maaltijd: tussen 6 en 8
Soms ook drie uur na maaltijd geprikt (in de tussentijd niks gegeten of gedronken, behalve water) dan ook vaak tussen 6 en 8De diëtist raadde me sterk aan om dit met de huisarts te bespreken omdat dit volgens haar geen normaal beeld is (vooral niet gezien mijn leeftijd, gewicht en beweeg- en eetpatroon). Naast (licht) gewichtsverlies en vermoeidheid heb ik verder geen klachten.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik ben heel benieuwd wat dit zou kunnen zijn! Nogmaals, ik laat dit volgende week zeker checken bij de huisarts!
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 mei 2025 om 21:36Je schrijft: ondanks een normaal voedings- en bewegingspatroon
Reageren
Ik heb wat vragen. Ben je man of vrouw? Heb je een eetstoornis (gehad)? Doe je aan sport en zo ja welke en hoeveel uur per week? Heb je enig idee hoeveel cal. je op een dag binnenkrijgt? Volg je een bepaald dieet ( vegetarisch o.i.d.)? Als je bloed prikt, gebruik je dan ook telkens een andere vinger en telkens een nieuw naaldje?Anoniem24 mei 2025 om 21:52Ik ben een vrouw en heb geen eetstoornis (gehad). Wel altijd een gewicht aan de lage kant, maar dit hebben mijn moeder en zussen ook. Ik wandel elke dag 30 min tot een uur en ga twee- drie keer per week naar de sportschool. Ik krijg (volgens de diëtist) genoeg calorieën binnen, maar heb geen idee hoeveel. Ik volg geen dieet. Ik wissel van vinger, van plek op de vinger en van naaldje elke keer als ik prik.
ReagerenJohn (moderator)
24 mei 2025 om 21:59Misschien een vreemde vraag maar, waarom ga je 3 x per week naar de sportschool en wat doe je in de sportschool en hoe lang per keer?
ReagerenAnoniem24 mei 2025 om 22:05Het wisselt, twee of drie keer. Meestal ongeveer 20 min tot een half uur. Ik doe voornamelijk de oefeningen van mijn fysiotherapeut in de sportschool. Dit is voornamelijk lichte krachttraining in mijn armen i.v.m. artrose van mijn sleutelbeen. Soms doe ik nog wat cardio, maar dit is meestal kort. Al met al niet heel intensief.
ReagerenJohn (moderator)
24 mei 2025 om 22:44Gezien je leeftijd, je lengte en gewicht zou 3-4 kg zwaarder mogen zijn.
Je energie behoefte is ca 2700 Kcal per dag. ( gebaseerd op je leeftijd, gewicht en activiteiten ). En dan in de juiste verhoudingen. Vetten, eiwitten en koolhydraten. Dat is belangrijk voor je gewicht en je bloedsuikers.
Ik zou je willen adviseren om de eetmeter van het voedingscentrum te gebruiken. Daarmee krijg je een goed inzicht over je voeding en de verhoudingen. Die geeft ook adviezen wat je eventueel zou kunnen verbeteren.
Maak morgen nog eens een dagcurve voor de bloedsuiker.
’s Ochtends voor het ontbijt nuchter ( niet eten en niets drinken)
1,5 uur na het ontbijt.
Voor de lunch en 1,5 uur na de lunch
Voor de avondmaaltijd en 1,5 uur na de maaltijd.
Voordat je gaat slapen nog een keer prikken.
Je hebt 3 hoofdmaaltijden dus. en tussen de maaltijden een tussendoortje nemen en ’s avonds na de maaltijd ook een tussendoortje nemen
De nacht is om te slapen en niet om bloedsuikerspiegels te gaan meten.Goed dat je ook een afspraak bij de huisarts hebt, want je bloedsuikerwaarden zijn wel een beetje vreemd
ReagerenJohn (moderator)
24 mei 2025 om 22:45de link naar de eetmeter
Reageren
https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/Alias24 mei 2025 om 23:06Begint je calorieën eens opt te tellen, dit maakt het het voor jezelf ook wat inzichtelijker. En waarschijnlijk is de kans groot dat je te weinig binnen krijgt.
ReagerenJohn (moderator)
24 mei 2025 om 23:12@ Alias
Reageren
Daar is dus die eetmeter voor