- Anoniem13 augustus 2014 om 19:44
Hoi,
Ik wil het even hebben over mijn operatie die ik in 2002 heb gehad aan mijn schijf in de linkerborst. Via liposuctie (voor zover ik weet) is de melkklier verwijderd. Ik was toen 20. Erg veel pijn gehad na de operatie… een paar jaar zelfs. Op de plek van de operatie is een zichtbare deuk ontstaan. Vooral als ik de borstspier aanspan is de deuk te zien. Verder ziet het er wel rustig uit. Omdat het me jaren lang niet beviel door onzekerheid had ik na 12 jaar alsnog een afspraak gemaakt met de plastische chirurgie van Erasmus MC. De arts wist mij te vertellen dat ik misschien een nabloeding heb gehad, een hechting niet goed heeft gezeten of dat de chirurg van toen er geen verstand van had. Ik heb me toen bij het Ruwaard van Puttenziekenhuis in Spijkenisse laten opereren dat tegenwoordig Spijkenisse Medisch Centrum heet. De chirurg van Erasmus MC stelde mij voor om een nieuwe ingreep te doen. Opnieuw in laagjes verdelen en iets met de borstspier doen omdat die misschien niet genoeg ruimte heeft door het littekenweefsel. Weer onder gehele narcose en er kon niet gegarandeerd worden dat er complicaties zouden ontstaan. Wat ik me afvraag… Waarom kan die deuk niet opgevuld worden via lipofilling of injecties? Het lijkt me geen goed idee om in een gezond litteken te snijden wat dus volgens de chirurg de bedoeling was. Welke methodes zijn er mogelijk? Eventueel sportschool of iets anders?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 augustus 2014 om 20:37Als er door een slecht uitgevoerde operatie destijds of door een nabloeding verkleving van (litteken)weefsel is ontstaan,kan dat niet woerden opgevuld. De vulling zal dan om de verkleving heen gaan zitten. Daar gaat het zeker niet beter van worden. Een operatie is het meest voor de hand liggend.
ReagerenAnoniem14 augustus 2014 om 19:14Wel gek dat ik weken na de controle te horen kreeg dat het er goed uitzag. Is een deuk altijd een teken dat het niet goed is gegaan of heeft dat ook met de ernst van de kwaal te maken gehad? Dus in dit soort situaties moet het weer open?
ReagerenJohn (moderator)
14 augustus 2014 om 20:45Ik denk dat de chirurg van het Erasmus MC je daar al antwoord op heeft gegeven.
ReagerenAnoniem21 augustus 2014 om 19:17Het was al een hinderlijke operatie. Ik heb een gesprek aangevraagd met m’n ex-behandelend arts:) Even vragen wat volgens hem de mogelijkheden zijn en hoe hij erover denkt. Hij is chirurg en geen plastisch chirurg. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er andere oplossingen bestaan. Opensnijden zal het er niet mooier op maken en dan krijg je weer misschien complicaties. Voor de duidelijkheid: bij mij ging het om een goedaardig gezwel van de melkklier en een litteken van rond de 10 cm. Niet om vettietjes.
ReagerenAnoniem21 augustus 2014 om 19:22En jammer dat er wel erg kort door de bocht wordt gereageerd op mijn vraag. Alsof Erasmus MC altijd de juiste keuzes maakt zonder de historie te weten. Vandaar second opinion en forum. Het was niet bekend wat er precies is verwijderd maar er werd puur gekeken naar wat er nu te zien was.
Reageren