Zoeken Vraag het forum

Raar gevoel en groeven in borsten, voornamelijk links

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem19

Ik heb sinds een paar dagen last van rare korte steekjes in mijn borst en voornamelijk in mijn linker borst die misschien een seconde duren en weer weg trekken, maar het begint een beetje irritant te worden. Ook daarnaast heb ik rare oppervlakkige groeven op mijn linker borst. Ik vraag mij bij deze af of het misschien met een verkeerd zittende bh te maken heeft, want ik zag al dat mijn bh mijn borsten naar beneden drukken en daarbij ook dat het boven gedeelte van mijn borsten licht over de cup hangen (ik dacht zelf dat dit misschien zo hoort omdat het een strapless bh is en dit is de eerste keer dat ik zo’n bh draag).

Sinds ik mijn bh uit heb, heb ik geen last meer van deze steekjes alleen heb ik nog deze groeven op mijn borst. Kan dit met elkaar te maken hebben? En wat kan ik doen om deze groeven te verminderen?

Even ter aanvulling, ik ben een 25 jarige vrouw die sport en gezond eet, dus ik verwacht dat het niks met mijn levenstijl of verdere gezondheid te maken heeft. Verder heb ik geen andere symptomen als uitstraling naar de arm en geen rare bultjes aan mijn borsten. In ieder geval, elk advies is welkom!

5 reacties
    Reageren
    Anoniem

Hoe ziet het eruit? Dan heb ik een beter beeld ervan wat het kan zijn.

Reageren
    Anoniem19

Het is oppervlakkig en het is een beetje een golf structuur. Het zit ook meer aan de zijkant van mijn linker borst wat van boven mijn tepel tot aan de boven kant van mijn borst trekt. Het zijn niet echt deuken maar het neigt meer naar afdrukken en deze afdrukken hebben geen rode of paarse kleur. Nu zie ik dat het al wat minder is vergeleken met gisteren avond. Verder heb ik niks raars aan mijn borsten.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

Reageren
    Anoniem

Zou u er misschien een foto van kunnen maken ? Dan is het voor mij beter te beoordelen wat het kan zijn.

Reageren
    Stephanie

Ik denk dat ik al weet waar het aanligt aan jouw antwoord te zien op Anoniem. Ja, dit heeft te maken met een niet passende bh. Ik heb zelf gewerkt in een bh boetiek en kreeg zeker wel op een dag ook een paar klanten met deze problemen (rare patronen op borsten en steken in borsten) wat werd veroorzaakt door een verkeerde maat of verkeerd model.

Ik zag al dat je het over een strapless bh had (bh zonder bandjes) en hoe mooi het soms staat met sommige kleding stukken, het is niet de eerste keus bh voor de borsten aangezien deze bh soort geen of weinig goede steun biedt omdat het één geheel deel is wat strak aan je borst zit zonder enige vorm van bandjes die ervoor zorgen dat jouw borsten en bh op z’n plaats houdt. Ook kan het zijn met dit soort bh’s dat de bloedtoevoer belemmerd kan worden, omdat deze bh’s heel strak zitten om jouw borsten op hun plaats te houden. En het resultaat is dan wat jij beschrijft, de borsten zakken naar onderen doordat er onvoldoende steun is en de strakke band van de bh zorgt er dan juist voor dat er druk aan de zijkanten van de borst wordt uitgeoefend zodat jouw borsten in de bh cups (die waarschijnlijk ook te klein zijn omdat je al aangaf dat jouw borsten aan de bovenkant uitpuilen (het zogenaamde hobbel vormen)) vallen. Dit is de reden waarom een strapless bh vaak niet wordt aangeraden tenzij iemand het echt wilt mits diegene zo’n soort bh niet dagen tot weken achter elkaar draagt en dat de pasvorm goed aansluit op de borst.

Mijn advies, draag voor de komende paar dagen een beugelloze bh die wel steun geeft zoals een sport bh of anders een dagje geen bh en kijk of daarmee deze patronen en steken wegtrekken. Als deze wegtrekken en het voelt weer normaal, trek dan een beugel bh aan met bandjes die goed zit. Ook adviseer ik om jouw bh’s na te kijken welke echt nog passen en welke weg moeten. En als je twijfelt wat jouw ideale model is of je heb een vermoede dat misschien jouw maat is veranderd, stap een goeie bh zaak in en vraag om advies want een goeie bh zaak heeft hier professionele kijk op. Als de symptomen niet wegtrekken, dan is het misschien verstandig om naar een huisarts te gaan om te achterhalen waar deze kwalen vandaan komen.

Daarnaast, als je het niet erg vindt, heb ik nog een paar vraagjes. Heb je andere symptomen naast dit zoals rug-nek- of schouderklachten? Kan dit ook stress gerelateerd zijn? En waar heb je jouw bh vandaan ivm kwaliteit? Bij een bh zaak of een kledingzaak? Want als ik dit lees, vraag ik mij af of de zaak waar je deze bh heb gekocht jouw goed heb geadviseerd want dat verschilt ook wel per zaak. En als deze bh bij een kledingzaak vandaan komt, dan adviseer ik jouw om deze bh weg te doen want meestal zijn de bh’s die uit een kledingzaak komen van slechtere en goedkopere kwaliteit.

Reageren
    Anoniem19

Hey, dank je voor de tips Stephanie!
    Ik zal even kijken naar mijn bh’s welke goed zitten en welke niet. Het gaat al beter met mijn borsten en de steken heb ik niet meer terug gekregen. Wel zijn de groeven er nog steeds, maar het is al een stuk minder dan gisteren.
    Als antwoord op jouw vragen, ik heb geen rug of schouder pijn en ook ben ik niet gestresst.

Qua winkel heb ik mijn bh bij Intimissimi vandaan en ik moet toegeven dat ik daar niet ben geholpen tijdens het passen van deze bh. Sterker nog, die verkoopsters die konden niet eens Nederlands en als advies zeiden ze alleen “Ja, je moet twee vingers tussen de band van de bh en je rug houden want zo meet je de ruimte ertussen”. Omdat de bh tijdens het passen er goed uitzag en redelijk paste had ik deze gekocht, maar ik had wel twijfels ergens op een of andere manier. In iedergeval, ik hou het in de gaten of deze groeven minder worden of anders inderdaad even een afspraak maken bij de huisarts.

Reageren
Reageer op: Raar gevoel en groeven in borsten, voornamelijk links
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.