Wat is Birad 5 nou precies?

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de uitslag voor een vriendin van mij waarbij [b]Birad 5[/b] wordt genoemd is ze heel ongerust geworden en gaan zoeken op internet.

Daar vond ze zo veel verschillende mogelijkheden, van 40% tot 95% kans op kwaadaardigheid, dat ze zich begrijpelijk nu heel erg veel zorgen maakt.

Volgende week heeft ze de punctie en heeft gehoord dat ze op een tafel moet liggen en dat het 45 minuten duurt.

Klopt dat een beetje en wie heeft hier ervaring mee? Ik probeer haar een beetje te steunen, maar zie zelf door de bomen het bos ook niet meer!

Alvast bedankt.

Reageren

BIRADS is een systeem om de gegevens van beeldvorming van de borst op een eenduidige manier weer te geven (Breast Imaging Reporting and Data System) zodat de communicatie over de beeldvorming duidelijk en eenduidig wordt. In de besluitvorming van de beeldvorming van de borst volgens BIRADS zijn er 6 categorieën mogelijk:

BIRADS 1 = geen afwijkingen.
    BIRADS 2 = goedaardige afwijking.
    BIRADS 3 = hoogst waarschijnlijk goedaardige afwijking.
    BIRADS 4 = waarschijnlijk kwaadaardige afwijking.
    BIRADS 5 = kwaadaardige afwijking.
    BIRADS 0 = geen besluitvorming mogelijk : bijkomende onderzoeken (bijkomende mammografie-opnamen en/of echografie) zijn nodig om een besluit te kunnen nemen.

Reageren

goedemorgen ook ik onderga de dag voor kerst zo een onderzoek en zie er als een berg tegen op! Mijn birads weten ze nog niet, dus allemaal onzeker! Wil je mij vertellen hoe het onderzoek verloopt? En wanneer moet je vriendin? Veel Sterkte! gr, msrion

Reageren

Maar lieve dames hebben jullie dan niet om een folder gevraagd van het onderzoek ??? Ieder ziekenhuis moet je informatie kunnen geven hoe een onderzoek in zijn werk gaat ! Je zou nog kunnen bellen om zo'n informatiefolder toegestuurd te krijgen. Sorry zelf weet ik ook niet hoe het onderzoek in zijn werk gaat, maar idd wel belangrijk om tevoren te weten wat je te wachten staat. Bij de uitleg van Esther lijkt het of het misschien alleen rontgenfoto's zijn, maar vraag het na !!!

Alle goeds voor jullie meiden !!! En sterkte ik hoop dat er alleen iets goeds uit mag komen.

Puck

Reageren

Ik heb ook B rads 5 en nu moet ik afwachten op het biobt.
    Het zegt nog niks of wel. Elke folder en elk artikel zegt anders

Reageren

Ja idd ik heb mijn biobt ook gehad maar Birad 5 kan niemand zeggen wat het is…
    Het kan wel en het kan niet iets zijn
    Wachten is hel

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Wat is Birad 5 nou precies?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe