Wie kan mij vertellen wat micro-calcificaties zijn? En is dit erstig?ou
het zijn kalkspatjes die ze op de foto zien. Deze kalkspatjes zijn altijd aanleiding tot een nader onderzoek omdat ze soms een aanwijzing of het begin zijn van iets kwaadaardigs.
Dit moet dus in het vervolg goed in de gaten worden gehouden.
Er zal op Internet wel genoeg over geschreven worden. Zoek maar even met Google.
Succes.
Het zijn hele kleine kalkdeeltjes in de borst. De meeste calcificaties in de mammae zijn goedaardig. Het hangt er ook een beetje vanaf waar in de borst de microcalcificaties gevonden zijn of er meer of minder risico bestaat op een vorm van kanker. Er zijn allemaal moeilijke namen voor verschillende plekken in de borst. Maar nogmaals, meer dan 80% is goedaardig.
Misschien is het verstandig dat je meegaat met je moeder naar de chirurg en dat je een lijstje met vragen maakt zodat jullie niets vergeten, want meestal hebben chirurgen veel haast, en dat kan heel vervelend zijn als het voor jullie spannend is, of het nu mee of tegenvalt wat hij zal zeggen.
Ik denk dat de chirurg eerst een onderzoekje wil doen aan de borst. hij zal er met een naaldje wat weefsel uit willen halen, geen prettig onderzoek maar heel vervelend is het ook weer niet.
Misschien is het handig wat meer te weten over de bouw van de borst voor jullie naar de chirurg gaan.
Hier vind je goede informatie over de anatomie van de borst. Wikipedia vertelt het kort en duidelijk. ga er even voor zitten want je steekt er veel van op en je bent beter voorbereid op het consult bij de dokter.
ik heb ook kalk spatjes in 1 borst rechts
ondekt bij bevolkingsonderzoek
vandaag naar het ziekenhuis geweest ,
zijn weer foto.s genomen , en echo
ook zijn er wat cellen uit mijn borst gehaald ,
oksol was schoon .
over 2dagen weer terug voor de uitslag ....
en maaar weer afwachten o wat duurt wachten dan toch lang
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!