Zoeken Vraag het forum

Eerste pil na stopweek

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • AEDF

Hi!

Ik ben sinds een paar maanden aan de pil. Nu aan de derde strip bezig. Op dinsdag 23 februari om 23.00 uur heb ik m’n laatste pil van de tweede strip ingenomen. Daarna begon de stopweek. Op de derde dag netjes ongesteld geworden. Op de woensdag erna, de dag dat ik weer met een nieuwe strip ben begonnen (om 23.00 uur ’s avonds), heb ik ’s ochtends nog seks gehad zonder condoom. Mijn vraag is, of dit veilig is geweest? Ik ben dus wel gewoon op de achtste dag weer begonnen met de pil.

Ik ben gewend om hem in de avond in te nemen, maar omdat de dag dan bijna voorbij is, voelt het als of je hem bent vergeten.

Wie kan mij helpen?

27 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat is verder geen probleem. Je bent gedurende de stopweek ook gewoon volledig beschermd. Geen zorgen maken. Niets aan de hand

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb verder de pil netjes iedere avond op tijd geslikt. Wel heb ik zo nu en dan nog last van misselijkheid, hoofdpijn en buikpijn. Maar dat komt denk ik omdat ik in de beginfase van de pil zit?

Afgelopen vrijdag, om en nabij deze dag, zou ik als ik de pil niet zou slikken een eisprong hebben gehad. Deze dag (en de dag erna) had ik wel veel last van buikpijn en misselijkheid. Het is nog een beetje mijn onzekerheid, want ik weet dat een pil de eisprong voorkomt, maar kan het zijn dat je als nog een eisprong krijgt? Afgelopen woensdag heb ik namelijk ook seks gehad zonder condoom..

Reageren
    John (moderator)

Als je de pil gewoon goed slikt, moet je je daar geen zorgen over maken. De eisprong blijft dan uit.

Reageren
    Anoniem

Ik heb een vraag
    Ik weet niet of ik een test moest doen ik zit namelijk in de 2e week van de strip, en ben in week 1 op donderdag de pil vergeten en vrijdag geslachtsgemeenschap gehad en toen s’nachts de pil in genomen,kan ik nu zwanger zijn?

Reageren
    John (moderator)

Als je de pil in week 1 bent vergeten zou dat kunnen. Je had dus de MAP moeten gebruiken. Daarnaast moet je er rekening mee houden, dat de pil de eerste 7 dagen na het vergeten ook niet betrouwbaar is.
    Dit had je ook in bijsluiter kunnen lezen.

Reageren
    Anoniem

Tandor,

Nogmaals dank voor je reacties die je hebt gegeven op mijn vragen.
    Het neemt een stuk van mijn onzekerheid weg. Hoewel je mij hebt verteld dat ik gewoon beschermd was (seks zonder condoom) op de dag dat ik weer met een nieuwe strip moest beginnen en ik de pil daarna netjes iedere avond heb geslikt, hou ik toch een soort van onrust dat er wat fout is gegaan. Aanstaande dinsdag neem ik de laatste pil van de strip waar ik nu mee bezig ben en dan hoop ik vrijdag ongesteld te worden. Bij ieder klein dingetje, zoals wat misselijkheid en wat rugpijn krijg ik enige onrust. Weet jij iets waardoor dit weg kan worden genomen?
    Alvast bedankt.

Reageren
    John (moderator)

Probeer er zo weinig mogelijk aan en over te denken. Als je nou gaat stressen kan het zomaar zijn dat je menstruatie ook nog later gaat komen….

Je hebt je aan alle “regels” gehouden om niet zwanger te worden…

Reageren
    Anoniem12

Hi,
    Ik zit in dezelfde soort situatie. Op donderdagavond 2 maart rond een uur of 11 mijn laatste pil genomen. De stopweek is toen dus begonnen. Zondagavond 5 maart netjes ongesteld geworden. Op de vrijdag erna, de dag dat ik weer moest beginnen met een nieuwe strip, heb ik ’s avonds nog seks gehad. Daarna mijn eerste pil weer geslikt. Dit was alleen wel op een iets later tijdstip dan dat ik hem normaal gesproken slik. Ik heb hem dus wel geslikt op de achtste dag, maar dus iets later dan normaal en na de seks…

Ik zit nu in zo’n grote onzekerheid en ik ben zo bang dat het fout is gegaan. Hoe groot is die kans?

Reageren
    John (moderator)

Wat is “iets later” ?

Reageren
    Anoniem

Normaal gesproken neem ik hem om 11u ’s avonds, toen heb ik hem om 2u ’s nachts genomen

Reageren
    John (moderator)

Dat is verder geen enkel probleem

Reageren
    Anoniem12

Super bedankt Tandor, voor de snelle reacties.
    Ik slik de pil al langer dan een jaar, en weet ook dat het een van de betrouwbaarste anticonceptiemiddelen is. En toch twijfel ik soms of ik er wel op kan vertrouwen. Hoe kan ik deze onrust bij mezelf wegnemen?

Voor de rest heb ik elke dag mijn pil weer om 11 uur genomen.

Reageren
    Anoniem12

Bent u zelf dokter toevallig?

Reageren
    John (moderator)

Nee, ik ben geen arts maar een zorgprofessional.

Hoe je onrust weg kunt nemen?   Dat is een goede vraag.  Als je de pil goed gebruikt er geen vergeet op het verkeerde moment, is het inderdaad het meest betrouwbare contraceptiemiddel. Door miljoenen vrouwen over de hele wereld met succes gebruikt

Reageren
Reageer op: Eerste pil na stopweek
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.