Zoeken Vraag het forum

Heel wellicht een ongewenste zwangershap

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo forum,

Mijn vriendin en ik maken ons zorgen over een ongewenste zwangerschap, mijn vraag hier is is of dat nodig is of niet. U moet het volgende weten:

Mijn vriendin slikt de pil, en is deze naar eigen zeggen nooit vergeten de afgelopen paar maanden. Ook is gebruikt ze geen andere medicatie die de werking kan beïnvloeden en heeft ze niet overgegeven vlak voor of na het slikken ervan.
    We gebruiken bijna altijd OOK een condoom (double Dutch), echter doen we het zo’n paar keer paar maand zonder condoom maar ik kom NOOIT in haar klaar.
    Ze is gewoon ongesteld geweest, dit was normaal en zéker niet lichter dan gewoonlijk. Maar ze gebruikt natuurlijk wel de pil.

Nu heeft ze de laatste tijd vrij veel last van buikpijn en rommelende darmen, we denken dat dit ook door de stress van school en andere bezigheden kan komen. Maar het is wel zo’n eerste verschijnsel natuurlijk. Daarnaast is ze ook af en toe een beetje misselijk en moe, dit is ook een verschijnsel bij zwangerschap hebben we gelezen. Maar dit kan echter ook komen omdat ze pas geleden heel erg de griep had en verkouden is geweest.

Volgende week hoort ze normaal gesproken gewoon weer ongesteld te worden. Nu is mijn vraag, moet ik me nu zorgen gaan maken of is dat helemaal nergens voor nodig? En als ze dan volgende week gewoon ongesteld word, is het dan echt helemaal uitgesloten dat ze zwanger is?

Graag concrete antwoorden, ik maak me niet extreem veel zorgen omdat we het heel veilig hebben gedaan. Maar ze heeft wel enkele symptomen (ze heeft geen pijnlijke borsten of andere veelvoorkomende symptomen, alleen wat ik hierboven heb genoemd), vandaar wil ik gewoon even bevestiging van iemand met wat meer ervaring dat wij ons nergens druk over hoeven te maken.

Bij voorbaat dank! 🙂

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Aan de hand van de dingen die je hebt geschreven denk ik niet dat jullie je zorgen moeten maken over een zwangerschap. Die kans acht ik nagenoeg uitgesloten.

De klachten die ze heeft kunnen andere oorzaken hebben. Nasleep van de griep en stress. Gewoon rustig de doorbraakbloeding afwachten.

Reageren
    Anoniem

Heel erg bedankt voor uw reactie Tandor, ik waardeer echt heel erg wat u op dit forum doet! 🙂

U bedoelt hopelijk de menstruatie i.p.v. de doorbraakbloeding, toch? We zijn beide 17 en willen zeker geen zwangerschap nu, volgend jaar studeren en daarna gaan we er pas aan denken haha.

Ik heb nu dus wel eens gelezen dat als je de pil neemt dat je dan alsnog ongesteld kan worden, dat was eigenlijk ook de enige reden tot bezorgdheid (samen met natuurlijk de klachten van m’n vriendin). Ze is gewoon ongesteld geweest. Klopt het dat dit mogelijk is? En is dit allemaal realistisch?

Door uw reactie wel wat minder ongerust! Mijn excuses voor twee dezelfde vragen trouwens, ik dacht eerst dat ik in het verkeerde forum zat! 🙂

Reageren
    John (moderator)

Ik bedoel doorbraakbloeding. Als je de pil slikt, heb je geen eisprong en dus geen menstruatie maar een doorbraakbloeding tijdens de stopweek.

de pil is voor 99% betrouwbaar, als ze regelmatig wordt genomen en er geen is vergeten. Dat is bij jullie het geval. Daarbij dan ook nog eens condoom gebruiken en dan nog nooit in haar klaar komen. Zo raak je toch niet zwanger hoor. Als dat wel zou zijn, laat je het me weten dan bel ik wel met Discovery Channel..

Als iedereen, van jullie leeftijd, zo zorgvuldig en verstandig met seks om zou gaan, zouden er veel minder problemen zijn ……..

Maken jullie je vooral geen zorgen.

Reageren
    Anoniem

Oh, ik snap het. Haha, zeker, liever nu voorzichtig dan straks zwanger!

Dus als ze gewoon ongesteld blijft worden is er niks om ons druk over te maken?

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor. Vooral niet druk maken. Daar is geen reden voor.

Reageren
    Anoniem

Mede door uw hulp maken wij ons minder druk Tandor. 🙂

Ook al heeft u gezegd dat het zo goed als onmogelijk is, zou u over het volgende nog wat duidelijkheid kunnen scheppen:

Hoe zit het met de doorbraakbloedingen / menstruatie tijdens de pil? Ik lees af en toe namelijk dat je altijd gewoon ongesteld blijft als je de pil slikt, zelfs als je zwanger bent. Is dit waar? Of is dit heel zeldzaam?

Zou u dit kunnen ophelderen?

Reageren
    John (moderator)

In de regel menstrueer je dus niet meer als je zwanger bent.
    Een menstruatie ontstaat wanneer een onbevruchte eicel in de baarmoeder terecht komt en er geen innesteling plaats vindt. Dan laat het baarmoederslijmvlies los en dat noemt men dan menstruatie.

Wat wel voor komt zijn bloedingen (normaliter kleine bloedingen) gedurende de eerste weken van een zwangerschap.

Tijdens pilgebruik maar ook zonder pil, kunnen er tijdens de cyclus zgn. tussentijdse bloedingen ontstaan. Dat is een vrij normaal verschijnsel.

De bloeding die bij pilgebruik tijdens de stopweek optreed, is dus eigenlijk geen menstruatiebloeding, (want er heeft door de pil geen eisprong plaats gevonden) maar een zgn doorbraakbloeding.

Reageren
    Anoniem

Dus, als je zwanger zou zijn door de pil heen (tijdens gebruik van de pil) stoppen de bloedingen in de stopweek dus ook of worden deze sowieso minder? Of lees ik dit verkeerd?

Reageren
    John (moderator)

Je leest het goed.
    Als je door de pil heen zwanger zou worden, is er ook geen onttrekkingsbloeding in de stopweek.

Reageren
    Anoniem

Hartstikke bedankt! 🙂

Reageren
    John (moderator)

Heel graag gedaan.

En:

Een compliment !
    Het is uitzonderlijk en bijzonder knap dat jij (jullie) hier zo bewust mee bezig zijn.
    Een voorbeeld voor menige leeftijdsgenoten.

Reageren
    Anoniem

Heel erg bedankt! Dat vinden we leuk om te horen! 🙂

Reageren
    Anoniem

Nou Tandor, daar ben ik weer.

Ze is gewoon weer ongesteld geworden. Maar toch blijf ik mij op de één of andere manier een beetje zorgen maken.

Even wat onderzoek gedaan qua de buikpijn etc, (via google, stom ik weet het, nooit moeten doen want de zorgen worden alleen maar meer) en het had dus nooit zo kunnen zijn dat ze in die maand zwanger was geweest. Dat had te vroeg geweest. De enige optie is dus dat als de kleine kans er is ze nu al 3 maanden zwanger zou zijn, ze heeft geen klachten helemaal niks. Elke keer ongesteld. En natuurlijk altijd erg veilig. Die kans is toch bijna niet aanwezig toch?

Ik bedoel, ze zei dat ze misschien iets dikker was dan normaal. Maar i.v.m. kerst etc kan dit natuurlijk ook zo zijn haha. Ben ik zelf uiteraard ook.

Heeft u misschien nog tips voor mij / ons om minder zorgen te maken?

Echt heel erg bedankt!

Reageren
    John (moderator)

Als ze 3 maanden zwanger zou zijn zou ze dat ongetwijfeld wel hebben opgemerkt. Dan zijn er toch wel heel andere kenmerken. Bovendien zou ze dan ook niet meer menstrueren. Daarnaast hebben jullie altijd veilige seks en gebruikt ze ook nog de pil. Zo kan ze toch echt niet zwanger raken hoor. Niet meer dr. Google raadplegen….

Reageren
Reageer op: Heel wellicht een ongewenste zwangershap
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.