- Suuuuz16 april 2013 om 16:18
Dag allemaal.
Ik heb geen flauw idee of hier al eerder antwoord op is gegeven, maar er zijn hier zoveel berichten op het forum, dat er voor mij geen beginnen aan is om mijn ‘probleem’ op te zoeken.Wat is nu het geval..
Ik ben 20 jaar, en slik sinds mijn 15e de pil i.v.m. acné. De laatste twee jaar heb ik de Diane geslikt.
Ik heb in de week van 4 maart mijn stopweek gehad, en kwam er toen achter dat ik geen pil meer in voorraad had. Ik heb toen een herhalingsrecept gevraagd, maar werd 3 dagen later teruggebeld dat ik de huisarts moest bellen omdat de Diane zo in het nieuws is geweest en dat het misschien verstandiger is om een lichtere pil te nemen.Doordat ik een afspraak met de HA moest maken, heb ik eerst een stopweek gehad omdat mijn pilstrip op was, maar daarna heb ik nog een week een ‘echte’ ongesteldheid gekregen (heel veel last ook van gehad wat betreft buikpijn. )
18 maart kon ik terecht bij de HA en heb toen diezelfde dag de ethinylestradiol / levonorgestrel (microginon) meegekregen.
Ook meteen begonnen met slikken, dus niet op de eerste dag van mijn menstruatie, en volgens mij ook niet tussen de 2&5 dagen.In de tussentijd heb ik een vriend gekregen.
Wij hebben toen tijdens mijn eerste strip van Microginon seks gehad mét condoom. Bij mijn 20ste pil hebben we het zonder condoom gedaan, dus na bijna 3 weken.Mijn vraag was, wanneer was het nou echt veilig geweest?
Heb ik veilige seks gehad of niet?
In de bijsluiter staat namelijk dat wanneer je op de 1ste dag van je menstruatie de pil slikt, dat je dan meteen beschermd bent.
Als je tussen dag 2 en 5 begint, moet je het de eerste 7 dagen nog met extra voorbehoedsmiddel doen.
Er staat verder niets over als je bijvoorbeeld op je 6e of 7e dag bent begonnen.Ik ben meteen zo hypochondrisch, en denk meteen dat ik zwanger ben, wat ik absoluut nu nog niet wil 😛
Alvast bedankt!!
7 reactiesReagerenHanneke16 april 2013 om 16:30Hai, maak je niet druk want:
*Begin je met slikken op de eerste dag van je menstruatie, ben je meteen veilig.
*Begin je met slikken op een willekeurige dag, gebruik dan nog 7 dagen een condoom.
Jij hebt drie weken geslikt. Geen stress.
Groetjes Hannekeps De pil beschermt tegen zwangerschap maar niet tegen SOA’s!
ReagerenSuuuuz20 april 2013 om 09:59Bedankt Hanneke voor je antwoord.
Toch ben ik er nog niet helemaal gerust op.
Ik weet namelijk niet meer precies wanneer mijn stopweek is begonnen, dus ben nagegaan wanneer dat zou kunnen zijn geweest.Wat ik lees is dat ik op 15 februari zou gaan zwemmen, maar dat ging niet door ivm met ziekte. Toen hebben we het verplaatst naar 23 februari, maar dat ging niet door ivm vakantie.
Die week daarop heb ik wel gezwommen.
Dit betekent dus dat ik 3 weken niet ongesteld was, wat dus ook meteen betekent dat ik die week daarop mijn stopweek heb ingelast.
Dat is dus inderdaad de week van 4 maart.Aangezien mijn pilstrip toen op was, heb ik de pil dus niet een week later weer kunnen slikken. Tenminste ik neem aan dat mijn pilstrip toen op was, waarover ik nu begin te twijfelen over het volgende stukje:
Op woensdag 13 maart wilde ik gaan zwemmen weer met een vriendin van mij, dus dat betekende dat ik niet ongesteld was.
Het zou heel goed kunnen zijn dat ik nog 2 pillen in mijn strip had en die tussendoor heb geslikt waardoor ik die woensdag niet ongesteld was.
Dus nu komt meteen mijn vraag.
– Als ik een stopweek heb gehad en daarna de laatste 2 pillen van mijn strip heb geslikt en dáárna weer een stopweek heb gehad; Vanaf wanneer ben je dan veilig?
Ik zie namelijk overal op het internet staan dat wanneer je een willekeurige dat in je cyclus begint, dat je dan de eerste maand + stopweek nog niet volledig beschermd bent tegen zwangerschap en dat je pas vanaf je tweede strip veilig bent.
Aangezien ik op mijn 20ste pil voor het eerst zonder condoom seks heb gehad, zou dit betekenen dat ik niet veilig ben geweest.Aan de andere kant weet ik wel 100% zeker dat ik op maandag 18 maart de pil weer ben gestart en dat ik toen nog ontzettend ongesteld was.
Bah, ik wou dat ik mijn ongesteldheden beter bij had gehouden.
Excuus als het verhaal zo onduidelijk is!!!
ReagerenJolet20 april 2013 om 16:34Pfoe, als ik het zo lees kun je maar één ding doen: afwachten tot je volgende menstruatie… Als die niet komt: testen. En inderdaad, voortaan bijhouden.
Jolet
ReagerenSuuuuz22 april 2013 om 17:14Menstruatie in stopweek zegt toch niet alles?
Had twee dagen geleden wat last van ‘spotting’ (denk ik), omdat ik hem nu 2 weken langer door heb geslikt.
Ik heb symptomen die bij zwangerschap kunnen horen, maar ook net zo goed bij zenuwen of bij het feit dat mijn lichaam een stopweek wilt.
Ik neem deze week dan ook een stopweek en mijn vriend heeft voor mij de Early Predictor gehaald.
Ik test morgenochtend.Ik zit er wel behoorlijk doorheen.
ReagerenHeleen22 april 2013 om 17:16Nou, dan horen we morgen de uitslag? Sterkte…
ReagerenSuuuuz23 april 2013 om 15:58Vanmorgen de early predictor test gedaan met ochtendurine.
100% negatief.Wat mij alleen dan nog niet duidelijk is, is of deze test wel zo betrouwbaar is.
Je kan deze test 4 dagen voor je je menstruatie verwacht uitvoeren.
Ik heb de pil 2 weken langer doorgeslikt (dus in totaal 5 weken achter elkaar). Zondag heb ik toen mijn laatste pil genomen en maandag niet meer. Ik verwacht mijn menstruatie dan meestal na 2 dagen.
Maar telt de stopweek wel?
Ik weet dat je kan testen tijdens pilgebruik, maar toch.Aan de andere kant is het 17 dagen geleden dat ik voor het eerst sex heb gehad zonder condoom en 10 dagen geleden dat ik voor de 2e keer sex had zonder.
Ik ben echt zenuwachtig voor de tweede test….
Volgende week doe ik die.Hopelijk krijg ik wel een stopweek.
ReagerenSuuuuz23 april 2013 om 16:10Ik durf wel bijna te zeggen dat ik dus niet zwanger ben geworden door de eerste keer zonder condoom omdat dit een vroege zwangerschapstest was en aangezien ik 17 dagen heb gewacht voor deze vroege test.
Nu alleen nog die andere keer….
Reageren