Zoeken Vraag het forum

wisselwerking de pil en antibiotica

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • anne

hallo,
    ik ben vanaf donderdag 7 februari begonnen met mijn stopweek. de zondag 10 febr. begon ik met een antibiotica kuur tegen blaasontsteking (amoxicilline/clavulaanzuur). ik moet deze kuur een week slikken. in de bijsluiter staat vermeld dat de pil en deze antibiotica gewoon samen kunnen als er geen sprake is van bijwerkingen van de antibiotica (overgeven, diarree, etc.).
    ik vroeg mij af of de betrouwbaarheid dus echt niet wordt aangetast als ik deze medicijnen samen slik.

m.v.g.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Sinds jaren worden pilgebruiksters geïnformeerd over aanvullende anticonceptieve maatregelen bij het gebruik van amoxicilline of een tetracycline. Dit is per 1 januari 2012 verandert. De ’vermeende interactie’ stond al tijden ter discussie vanwege het gebrek aan onderbouwing.

Aanvullende maatregelen zijn dus niet nodig bij het gebruik van antibiotica die geen CYP-enzymen induceren, dat zijn alle antibiotica behalve rifabutine (Mycobutin®) en rifampicine (merkloos, Rifadin). Bij deze laatste twee is wel een duidelijk mechanisme voor interactie, namelijk CYP3A4-enzyminductie, zoals dat ook het geval is bij de anti-epileptica carbamazepine (merkloos, Tegretol®) en fenytoïne (Diphantoïne(-Z)®, Epanutin®).
    In de richtlijnen wordt voorts aangegeven dat bij braken of diarree door een antibioticum of door de aanwezige aandoening wel aanvullende anticonceptieve maatregelen nodig kunnen zijn. De achtergrond hiervan is dat door verstoring van het maagdarmkanaal de absorptie van de pil verminderd kan zijn.

Reageren
    anne

heel erg bedankt! ik ben dus gewoon veilig zolang ik geen last heb van bijwerkingen.

Reageren
    John (moderator)

Klopt helemaal, Anne.

Groet

Tandor

Reageren

Van de leverenzyminducerende antibiotica rifampicine en rifabutine is wel bewezen dat er sprake is van een relevante interactie met combinatiepreparaten en hiervoor blijft de signalering gehandhaafd. Dit geldt ook voor andere leverenzyminducerende medicatie, zoals de inducerende anti-epileptica (barbituraten, carbamazepine, fenytoine, oxcarbazepine, topiramaat) en hypericum (sint-janskruid).

Bron:
    De pil en antibiotica, geen signaal meer over interactie:
    http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsartikel/De-pil-en-antibiotica-geen-signaal-meer-over-interactie.htm

Reageren
Reageer op: wisselwerking de pil en antibiotica
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.