- A.27 april 2026 om 08:48
Goedemorgen,
Ik kom er zojuist achter dat ik mijn pil van gisteren ben vergeten in te slikken. Dit is dus meer dan 24 uur geleden. Dat is pil 5 van de eerste week na mijn stopweek.
Ik heb gisteren onbeschermd seks gehad, op de dag dat ik vergeten ben de pil in te nemen. De dagen voor gisteren heb ik geen intimiteit gehad.Alle websites zeggen wat anders.
Maar wat ik graag wil weten is of ik nog beschermd ben tegen zwangerschappen? Zo niet, dat ik dan een noodpil in moet nemen? En of ik dan voorbehoedmiddelen moet dragen de komende week in elk geval?Groeten,
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
27 april 2026 om 16:46De bijsluiter van de pil (farmacotherapeutisch kompas):
Week 1 (dag 2-7): Bij ≥ 2 vergeten tabletten (≥ 60 uur na laatst ingenomen tablet): de laatst vergeten tablet alsnog zo snel mogelijk innemen en een condoom gebruiken totdat de pil 7 dagen aaneengesloten is ingenomen. Houd rekening met een zwangerschap als tijdens de voorgaande 5 dagen onbeschermde geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden; overweeg een noodanticonceptivum (zie Noodanticonceptie).
ReagerenA.27 april 2026 om 17:51Het gaat dus over de 5 voorgaande dagen.
In dit geval is het op dezelfde dag maar niet de dagen ervoor. Dus ik heb geen kans op zwangerschap?Groeten
Reageren
Peter (huisarts)
28 april 2026 om 19:49Als je een pil vergeet heb je altijd iets “meer” kans op zwangerschap!
Reageren