- Lili4 oktober 2022 om 14:29
Hallo,
Ik heb even een vraag of mijn anticonceptie pil weer veilig is.
Even kort waarom de vraag.
Maandag 12 september heb ik een MAP genomen, omdat ik dacht dat ik een pil was vergeten. Echter was dit niet zo. 9 dagen later (woensdag 22 september slikte ik de laatste pil) laste ik onverwachts een stopweek in, omdat je pil pas weer betrouwbaar is na de stopweek.
In de stopweek ben ik ongesteld geworden. En 29 september ben ik weer begonnen met een nieuwe strip. Is mijn pil nu weer veilig na de stopweek of niet?Alvast bedankt!
16 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 18:26Lili4 oktober 2022 om 19:02Omdat ik hoorde dat de pil pas weer betrouwbaar is na de stopweek en ik was net begonnen met een nieuwe strip
ReagerenLili4 oktober 2022 om 19:03Toen kreeg ik te horen dat ik beter meteen een stopweek kon houden.
ReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 19:14Dat heeft natuurlijk allemaal geen zin.
Reageren
Als je een pil vergeet en de MAP gebruikt, moet je strip gewoon verder afmaken en dan een stopweek houden. Na die stopweek ben je dan weer beschermd.
Je moet de bijsluiter eens goed lezen. daar staat precies in wat je moet doen wanneer je een pil vergeet. Ik zou nu dan toch maar eerst 7 dagen achter elkaar nemen voordat je beschermd bentLili4 oktober 2022 om 19:24Oke. Ja het was allemaal een beetje vaag. Want ik was hem dus helemaal niet vergeten. Dus ik had de map niks voor niets genomen. En toen had ik op deze site een vraag gesteld hoe nu verder en toen kwam als antwoord dat ik meteen een stopweek moest houden, omdat mijn pil dus pas na de stopweek veilig zou zijn.
Vorige week donderdag ben ik begonnen. Dus als ik hem donderdag weer slik is de pil weer betrouwbaar?
ReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 19:31Een stopweek meteen als je de pil vergeten was. Maar in de eerste en de tweede week van de strip is dat niet nodig.
Als je een pil in de eerste week van de strip vergeet, ben je weer beschermd als je de [pil 7 dagen achter elkaar hebt genomen.
Als je een pil in de tweede week van de strip vergeet is het helemaal geen probleem
Als je een pil in de derde week vergeet, moet je ofwel meteen een stopweek houden als je ontdekt dat je pil vergeten bent, of de strip verder afmaken en zonder stopweek doorgaan met de nieuwe strip.Bij jou was het anders omdat je een Map hebt gebruikt. Als je de MAP gebruikt tijdens de strip, moet je de strip gewoon verder afmaken en een stopweek houden. Als je in de stopweek een bloeding hebt gehad ben je daarna weer beschermd als je weer met de pil start.
Reageren
Jij hebt dus de MAP gebruikt en dan nog de stopweek eerder begonnen als ik het goed heb begrepen. Dus nu na de stopweek eerst de pil 7 dagen lang gebruiken en dan ben je weer beschermdLili4 oktober 2022 om 19:35Ja klopt. Ik slikte de MAP op de laatste dag van mijn strip. En toen ben ik begonnen met de nieuwe strip en na 9 dagen heb ik een stopweek gehouden.
In de stopweek gewoon ongesteld geworden njet anders dan normaal. En vorige week donderdag weer gestart met de pil
ReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 19:41Je hebt de pil in ieder geval minimaal 7 dagen genomen na de stopweek. Dan ben je dus weer beschermd
ReagerenLili4 oktober 2022 om 19:43Ja donderdag heb ik de pil een week geslikt. Dan ben ik dus weer beschermd?
Misschien een gekke vraag. Waarom dan die extra 7 dagen. Aangezien ik in de stopweek gewoon ongesteld ben geworden?
ReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 19:46Omdat je de MAP hebt gebruikt en een beetje gerommeld hebt met de stopweek. Daarom voor alle zekerheid die 7 dagen.
Reageren
Als je dus de pil na de stopweek 7 dagen achter elkaar hebt gebruikt ben je weer beschermdLili4 oktober 2022 om 19:47Ben ik nu dan weer beschermd? Want aanstaande donderdag slik ik de pil pas weer 7 dagen!
ReagerenJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 19:49Ik schreef net:
Als je NA de stopweek de pil 7 dagen achter elkaar hebt genomen ben je weer beschermd.
ReagerenLili4 oktober 2022 om 19:54Oké dankjewel voor de moeite.
Reageren
Dan weet ik dat ik nog even de pil moet slikken voordat die betrouwbaar is. Want ik neem aan dat die na die 7 dagen gewoon beschermend jsJohn (moderator)
4 oktober 2022 om 19:55Na 7 dagen ben je zeker weer beschermd.
Reageren