- F6 november 2017 om 17:19
Hallo, ik heb seks gehad vrijdag en toen sliep ik die avond bij mijn vriend, hierdoor kon ik deze avond niet mijn pil slikken, ik heb hem dus toen ik thuis was ingemonen (later dan 12 uur) toen heb ik zondag weer seks gehad, onveilig en vandaag(maandag) de Ellaone morning-afterpil genomen die nog werkt binnen 5 dagen. Maar kan ik nu gewoon doorgaan met mijn anticonceptiepillenstrip? Ik moet er nog 3 of moet ik nu gewoon stoppen met deze pillenstrip van deze maand tot ik ongesteld wordt?
Heel erg bedankt12 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 17:24Gewoon de strip afmaken. Je bent niet meer beschermd door de pil tot NA te stopweek
ReagerenX6 november 2017 om 19:32Hoi. Wegens omstandigheden mijn pil 12u te laat ingenomen op dag 8 (= 2e week). Men zei dat een halve dag te laat geen kwaad kon, maar voor mijn gerustheid toch de MAP genomen. Mijn gewone pil neem ik nog verder door maar moet ik deze een bepaalde tijd hebben ingenomen eer deze terug betrouwbaar is? Dankje x
ReagerenF6 november 2017 om 19:35hee, Jaa je moet je pil binnen 12 uur nadat je hem te laat hebt ingenomen nemen na 12 uur te laat ben je minimaal 7 dagen niet veilig tegen zwangerschap
ReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 19:38Omdat je de pil in de tweede week was vergeten, was dat geen probleem geweest en had je de MAP niet hoeven nemen. Omdat je dat nu wel gedaan hebt, moet je de strip verder afmaken. Maar je bent NIET meer beschermd door de pil tot NA de volgende stopweek.
ReagerenX6 november 2017 om 19:497 dagen doornemen of de strip afmaken (14 dagen) is wel een groot verschil in reactie?
ReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 19:57@F had van mij vandaag hetzelfde advies gekregen. Ook haar had ik gezegd dat ze pas NA de stopweek weer beschermd was door de pil. Waarom ze jou een ander/verkeerd advies geeft weet ik niet.
ReagerenX6 november 2017 om 20:22Bedankt. Ik vind nochtans ook gegevens terug dat de anticonceptiepil na 7 dagen betrouwbaar is, maar wel vanzelfsprekend de strip moet worden doorgenomen..
ReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 20:32Die 7 dagen zijn alleen maar van toepassing als je in de eerste week van de strip een pil zou zijn vergeten en in de derde week en niet de instructies die daarvoor gelden hebt opgevolgd.
Omdat hier vaker discussie over was, heb ik navraag gedaan bij de fabrikanten van de MAP. Die geven duidelijk aan, dat wanneer je de MAP gebruikt, je pas weer beschermd bent door de pil na de daarop volgende stopweek.
ReagerenX6 november 2017 om 20:46Bedankt en excuses voor misschien in herhaling te zijn gevallen. Als week 2 geen nood zou zijn geweest voor de MAP, blijft het dan nog wel steeds zo gelden ook? Ik neem nog contact met de apotheek aangezien er ook een verschil is met soorten MAP… apprecieer zeker de reacties en prettige avond nog.
ReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 21:22Het blijft zo gelden, omdat je de MAP hebt gebruikt. Het verschil tussen de MAP’en maakt verder niet uit. Als je de de MAP gebruikt en dan maakt het niet uit welke, wanneer je ook de pil gebruikt, ben je pas weer beschermd door de pil NA de daaropvolgende stopweek.
ReagerenAnoniem29 juli 2018 om 16:52Moet je de stopweek na de MAP ook echt 7 dagen doen? Of kan je ook weer eerder aan de pil beginnen?
ReagerenJohn (moderator)
30 juli 2018 om 00:577 dagen.
Reageren