- Anoniem19 augustus 2016 om 17:51
Hoi,
Over een half jaar is het plan dat ik naar Brazilië ga, om daar als vrijwilliger voor een half jaar te werken, Hier kijk ik al geruime tijd naar uit, alleen nu blijkt dat het vaccin tegen Gele Koorts wordt gekweekt op ei, waar ik zwaar allergisch voor ben.
Omdat dit vaccin verplicht is om Brazilië binnen te komen, lijkt het erop alsof de reis hierdoor niet door zou kunnen gaan. Het lijkt mij zeer erg als ik hierdoor niet kan gaan, en ben daarom opzoek naar een oplossing. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden, is het toedienen van een tegen-medicijn voor de allergische reactie. Echter schijnt dit niet risicoloos te zijn en kan het chronische schade veroorzaken.
Kan iemand anders mij helpen met een oplossing? Misschien een ander medicijn?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 augustus 2016 om 18:18Het ziet er helaas niet zo goed uit voor je.
Reageren
Als je alleen een allergie hebt voor kippeneieren, zou je een proefinjectie kunnen nemen om te kijken hoe je daarop reageert. Bij een proefinjectie zijn de klachten tgv een allergische reactie goed behandelaar. Overleg het met je huisartsAnoniem20 augustus 2016 om 10:29Dank u Tandor, dat heb ik ook gedaan, echter raad die het af. En ik vroeg me daarom af of er niet een alternatief bestaat van dat ei-ingredient.. Desnoods ergens anders in de EU
ReagerenJohn (moderator)
20 augustus 2016 om 11:03Er zijn voor zover mij bekend 2 vaccins beschikbaar. Maar beiden zijn geënt op bebroed kippenei, omdat het de meest geschikte manier, is om het vaccin te ontwikkelen en bereiden.
Ik kan de huisarts wel begrijpen. Je zou in het worst case scenario een anafylactische shock kunnen krijgen. Dat kan levensbedreigend zijn.
Middelen om dit te voorkomen zijn zeer ingrijpend op je immuunsysteem. Dat is geen optie en zal Leen worden gedaan als er echt bedreigende situaties zijn.Het is heel spijtig voor je, maar ik vrees dat de reis niet kan doorgaan.
Reageren
Het enige wat je nog zou kunnen doen, is navraag over een proefinjectie doen bij de GGD, afdeling infectieziekten of vaccinatie, of bij de afdeling tropenziekten van het AMC