Zoeken Vraag het forum

vaccinaties

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hi,

Mijn baby (nu al bijna 2 jaar) heeft een volledige rijks vaccinatie gehad, ook heb ik een zoon van net 4 (die heeft ook volledige vaccinatie gehad en door omstandigheden later op de meeste dingen getest en voor alle ingeënte ziekten heeft hij genoeg anti-stoffen) Wij moeten mogelijk tijdelijk in een Aziatisch land wonen voor het werk. Gezien ik begrepen heb dat in dat land er veel mensen zijn die Hep-B hebben.(blijkbaar is de prevelentie in Azie uberhaupt een stuk hoger dan in europa) Nu wilde ik me goed voorbereiden hierop en heb GGD en dergelijke instellingen gevraagd voor vaccinaties etc. Die gaven aan dat, aangezien mijn vrouw wel voor het werk een vaccinatie gehad heeft, ik alleen een vaccinatie nodig zou hebben. Maar mijn baby van bijna 2 heeft dus geen test gehad en de Huisarts en GGD vinden het onzin om te testen aangezien die aangeven dat rijksvaccinatie zeker voldoende bescherming geeft doordat ze voor de gevreesde ziekten 4 inentingen krijgen inplaats van 3 bij oudere kinderen en volwassenen. Ik kan hier niet veel informatie over vinden en de GGD kon mij dit ook niet vertellen. Ik hoop dat hier iemand meer weet over vaccinaties.

Bij voorbaat mijn dank.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hepatitis B is een ontsteking van de lever die ontstaat door besmetting met het hepatitis B-virus. De overdracht kan plaatsvinden van moeder op kind bij de geboorte, door seksueel contact of contact met bloed. Het risico bij kleine kinderen is dus al heel erg klein.
    De DKTP inenting uit het Rijksvaccinatieprogramma, bevat ook het vaccin tegen HepB. De kinderen zijn dus beschermd. Geen reden dus om dat te testen of een hervaccinatie te doen.

Reageren
    Anoniem

Dank voor de reactie. Dus hoeven ook niet te testen of er genoeg anti-stoffen aangemaakt zijn bij de baby. Dat is goed nieuws. Voor de inentingen bij kinderen, is dit voor alle ziektes ook echt 100% werkend? Indien ja, komt dit doordat het op jonge leeftijd gedaan word en met een grote regelmaat? (normaliter kreeg je een inenting voor de bof, mazelen apart etc en nu krijg je meerdere keren voor van alles tegelijk)

Misschien maak ik me onnodig ongerust, maar misschien kun je je voorstellen dat aangezien we naar China gaan en daar de hygiëne niet altijd echt goed is, ik bang zou zijn dat vooral mijn kinderen iets zou overkomen. Bij GGD en Huisarts konden mij niet echt overtuigen en zeiden alleen dat inentingen heel betrouwbaar zijn en het niet nodig vonden om indien gevaccineerd een test te doen.

Reageren
    John (moderator)

[quote]Voor de inentingen bij kinderen, is dit voor alle ziektes ook echt 100% werkend? Indien ja, komt dit doordat het op jonge leeftijd gedaan word en met een grote regelmaat[/quote] de vaccins in Nederland zijn absoluut betrouwbaar. Anders zouden ze niet worden opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Ze zijn ook altijd werkzaam. Omdat de vaccins steeds weer worden verbeterd, hoeven de inentingen in tegenstelling tot vroeger niet meer apart worden gedaan, maar kunnen worden samengevoegd in een inenting. Voor een goede opbouw van antistoffen, worden de inentingen inderdaad regelmatig herhaald.

Reageren
    Anoniem

dank u zeer voor dit antwoord.

Reageren
Reageer op: vaccinaties
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.