- Peter24 juni 2025 om 06:14
Hoi,
Ik ben de afgelopen 5 dagen ziek geweest. En eerlijk? Wat een verademing. Met hoge koorts op de fiets maar ik had helemaal geen last van hooikoorts?Nu 5 dagen later voel ik mij weer iets beter en heel mijn gezicht jeukt weer, mijn ogen jeuken, ik begin weer te niezen.
Hoe kan dit nou? Ik voelde mij oprecht half ziek beter dan nu ik herstellende ben.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 juni 2025 om 10:19Ik zal je vraag doorsturen naar onze huisarts. Die zal dan hier reageren.
Reageren
Peter (huisarts)
24 juni 2025 om 12:14Het klinkt alsof je de koorts, tijdens het fietsen als een remedie tegen de hooikoorts hebt geinterpreteerd. Je vermeld (op de fiets zittende) verder geen verstopte neus, neus en tranenvloed, niezen, benauwdheid en/of last van je ogen of huid.
Reageren
Nu wel.
Koorts is echter geen passend symptoom van hooi-koorts (!) Koorts bij hooikoorts kan wel betekenen dat je een extra infectie erbij hebt gekregen, bij in je neus, je bijholten of je longen.
Maar aangezien ik geen hooikoorts verschijnselen las, neem ik aan dat de koorts die je gehad hebt met iets anders (een virale infectie?) te maken heeft gehad.
Misschien dat je wel kunt stellen dat je lijf en je immunsysteem, tijdens het verwerken van de (koortsende) infectie, stevig bezig was en dat daardoor de hooikoorts eronder werd gehouden?
Zo zie je maar dat koorts, waar het vaak als negatief ding wordt benoemd, ook een positieve (immunsysteemversterking) kan geven!