- Michelle30 november 2008 om 15:19
Hallo,
Ik heb de laatste tijd het idee dat ik wat allergisch begin te worden voor fruit. Het begon met appels ik kreeg er ineens rode ogen van. Zelfs als iemand een appel aan het schillen was in mijn buurt. Maar ik had ook het idee dat het een kruisreactie was met gras- en boompollen. Ik heb er namelijk het meeste last van in het hooikoorts seizoen.
Maar de laatste tijd krijg ik steeds een jeukende mond als ik fruit eet. Dit duurt zo’n tien minuten en dan trekt het weer weg. Is dit normaal? Vroeger had ik dat nooit. Ik ben zo bang dat het een keer erger wordt, dat mijn keel op gaat zetten ofzo.
16 reactiesReagerenMarc30 november 2008 om 15:42Een fruitallergie beperkt zich bijna altijd tot jeuk in de mond na consumptie van fruit. Angst voor ernstiger symptomen is begrijpelijk maar niet reeel.
Reageren
Mocht je toch progressie bemerken in je klachte, ga dan even naar de huisarts.Marc30 november 2008 om 15:47Vergeten…
Reageren
Het is natuurlijk aan te raden het provocerende allergeen te vermijden.Michelle30 november 2008 om 21:34Maar ik heb toch fruit nodig? Hoe los ik dat dan op? Vitaminepillen slikken? Das lang zo gezond niet toch?
ReagerenLinde30 november 2008 om 23:31Zo`n zelfde probleem hebben bijvoorbeeld mensen met een zonneallergie.
Reageren
Het is dus een lastig probleem, maar ik vind jouw gedachte van vitaminepillen helemaal niet zo vreemd.rooney3 februari 2009 om 07:33nou nou…
dat heb ik ook ineens.
vorige week kreeg na het eten van een appel een opgezette mond aan de binnenzijden van de wang. ook me keel voelde beroerd aan. na ongeveer een uur was het weg.
ik heb nog nooit eerder gehad.nog eentje….ook ineens uit het niets…
na eten van chinees kreeg ik rode vlekken en dan voornamelijk op de handen.ik zelf denk dat door de sambal komt….wan het is al 2 keer gebeurd en de ene met weinig en de andere met sambal…en meer vlekken.iemand?
Reageren
thanxMonique8 mei 2009 om 21:02Het zou kunnen dat het aan de sambal lag. Dan ben je denk ik allergies voor de spaanse peper die zich bevindt in de groep van de Nachtschade-familie daarin bevinden zich ook Tomaat, Aardappel, Aubergine, Chili, Tabak, Spaanse peper en Cayenne peper.
Nou weet ik niet of Sambal gekookt wordt of niet want als je het verwarmt gaan de kwadelijke stoffen uit het product. Dus in dat geval weet ik het niet zeker.
Dat is ook nog een tip je fruit een paar seconde in de magnetron te doen. Dan gaan de stoffen waar mensen met deze allergie last van hebben eruit. Alleen smaakt het lang niet zo lekker.
ReagerenJM17 mei 2009 om 18:57Fruitallergie is een kruisallergie van berkenpollen.
Reageren
Waarschijnlijk heb je het met appel ,kiwi maar ook met pinda’s.
Toch moet je er mee oppassen want je keel kan inderdaad opzwellen en benauwdheid veroorzaken.
Mij is in het Medisch Centrum Alkmaar afgeraden om ooit nog pinda’s te eten.
Het schijnt dat als je een appel 90 sec in de magnetron doet de stof waar je allergisch voor bent verdwijnt??? Ik heb dit nog niet geprobeerd maar wie weet….Anoniem19 maart 2010 om 00:36Lees: Fruitallergie
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/41604-fruitallergie.html#226953Therese19 maart 2010 om 00:37hallo!
ik heb dit ook al een paar jaar, het heeft toch te maken met hooikoorts in combinatie met je eten..
ik ben bijv allergisch voor berkenpollen nu blijkt dat een vergelijkbaar soort ‘pol’ ook in fruit te vinden is en dat dat voor een hevige jeukende reacti in je verhemelte/tong (ik heb het zelfs op mn handen als ik een appel schil! )
dus:
De kruisreactie tussen berkenpollen en fruit! en dat komt doordat het fruitgebruik eind vorige eeuw zeer toegenomen is.De voedselproducten die biologisch verwant zijn aan deze pollen zijn:
Roosfruit ( pit- of steenvruchten)
Appels, peren, perziken, kersen, nectarines, abrikozen en mispels.
Verder: Hazelnoot, Wortel, Selderij, Noten, Kiwi , Sinaasappel, Meloen.
Meestal ook: Aardbei, Amandel, Abrikoos, Braam, Framboos, aalbes, Pruim en Zwarte bes.wanneer er ook pollen in de lucht zijn is het natuurlijk 2 keer zo erg.. maar het kan ook dat je bijv. allergisch bent voor selderij en dat dan niet merkt omdat dat overal zowat in zit (kijk maar eens op een verpakking cup’a soup bijvoorbeeld!
je moet een beetje uitzoeken wat je wel en niet kan eten, ben je nog niet allergisch voor appels hou dat dan zo.. als je bijv 1 appeltje per week eet dan kan dat gerust, maar eet je er 3 per dag dan kan het zijn dat je daar ineens allergisch voor wordt (door de druppen die de emmer doet overlopen waardoor je door een overschot aan die allergenen ineens acuut allergisch ergens voor bent)
succes!
ReagerenEen moeder25 april 2010 om 15:48Tijdje geleden dat je hebt gepost maar gerechten van de chinees bevatten erg veel Vetsin….dat is een smaakversterker waar heel veel mensen allergisch voor zijn.
Reageren
Smaakversterkers zitten bijvoorbeeld ook in droge soepen en sauzen.Erg slecht voor de gezondheid !blablabla20 september 2010 om 12:50Ik heb precies hetzelfde.
Toen ik een jaar of 10 was werd ik allergisch voor appel, daarna volgden peer, kiwi en eigenlijk vrijwel alles wat lekker is aan fruit. Nu kan ik alleen nog citrusvruchten eten hoewel ik er bij sinaasappel ook al last van begin te krijgen. Van fruit krijg ik jeuk in m’n mond (gehemelte en tong) en in m’n keel.
Sinds kort heb ik ook al een vreemde reactie op sperziebonen, m’n lippen zetten ervan op.
Ik baal er stevig van en ben bang dat ik straks helemaal niets meer kan eten.Ik heb trouwens de truc met de appel in de magnetron wel eens geprobeerd. De appel wordt plat aan de onderkant en het sap loopt eruit. Had inderdaad minder tot geen last van mijn allergie (alleen een kleine tinteling in m’n keel wat normaal een opgezette keel zou zijn en rode vlekken rond mijn mond).
Op een ander forum hierover had ik iets gelezen over appeltaart bakken. Lijkt me, als je de vitamines wilt hebben, niet zo’n heel goed plan aangezien er veel boter en suiker aan te pas komen, dan kun je beter een vitaminepilletje nemen of een multivitamine drinken.
ReagerenAnoniem115 maart 2011 om 15:02Lees ook:
Allergie na bleekselderij
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/41794-allergie-na-het-bleekselderij-snijden.htmlCombinatie allergie
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Allergie/41608-combinaitie-allergieen.html19 juli 2013 om 11:37Ik ben gisteravond naar het ziekenhuis gebracht na het eten van een bordje kersen.Ik kreeg het heek erg benauwd en een opgezwollen onderlip. Hetzelfde heb ik met appels en peren dan ga ik geewood door ademgebrek. Heel gek appeltaary gaat wel goed, zolang het fruit maar niet vers is. Mijn vraag: wie heeft dit nog meer en kan er iets aan gedaan worden?
Reagerenthano12 augustus 2013 om 18:21hoi beste mensen ,ik heb al jaren last van allergie bij het eten van fruit vooral appel,peer,bannaan soms,noten .
nadat ik gegeten heb krijg ik een raar gevoel in de mond tintelingen en wordt ik heel misselijk alsof ik moet overgeven .ik drink dan altijd coca cola en dan is het weg opeens
Reageren