- Rogier11 augustus 2018 om 16:49
Ik ben zo benieuwd of er mensen zijn met dezelfde allergische reactie als die ik heb. En wat er aan te doen:
Ik reageer direct, al na een heel klein beetje, vooral van de geur.
De reactie bestaat uit vollopen van mijn holtes, neus, voorhoofd. Druk op het hoofd, hoofdpijn. Als het iets sterker is, rode ogen, snotteren, niezen, loopneus.Het helpt meestal als ik een halve paracetamol neem, niet meer. Zo snel mogelijk, fijnkauwen en met water wegslikken.
Ik krijg het bij sinaasappel en mandarijn, meteen al, zelfs als iemand drie vier rijen van mij af in bioscoop of tram een mandarijn of sinaasappel eet moet ik maken dat ik wegkom. Maar het gekke is dat ik van citroenen totaal geen last heb.
De meeste appels, maar niet als ze zijn verwerkt en gekookt/gebakken. Dan is het gas eruit stel ik mij voor. Ik kan meestal wel een appel schillen, die lucht is niet sterk genoeg, maar niet vers eten.
Verse bananen, bijna net zo erg als sinaasappel.
Veel fruit wel, of verschillende soorten. Soms kan ik tegen peren, soms niet. Ik kan prima tegen rode en blauwe druiven maar groene niet. Ik kan tegen aardbeien maar niet tegen frambozen en de meeste bessen.
Parfum is meestal een ramp, veel deodorants als ze worden gespoten.
Vlooienpoeder in het tapijt.
Drogende verf, bijna alle soorten.
Bijn alles waar kunstmatige aroma’s inzitten geeft een lichte reactie. Als ik een ijsje eet, weet ik dat de kans 50/50 is dat ik daarna een halve paracetamol nodig heb. Jammer dan, ik vind ijs te lekker. Thee met vruchtenaroma’s, zelfs al als het voor iemand anders wordt gezet, uit de buurt blijven.Ik heb het al mijn hele leven, het lijkt erger te worden met de jaren. Ik ben nu 63. Ik hoop dat het niet erger wordt dan het nu is.
Rogier.