- Anoniem15 april 2015 om 19:53
Beste dokter,
Sinds anderhalf jaar blow ik met mijn vrienden in het weekend.
Dit is altijd ontspannen/fijn geweest en het varieerde van Family Guy kijken op de bank tot intense lachbuien en freetkicks.
Ik beperkte blowen tot het weekend omdat ik me doordeweeks wilde kunnen concentreren op school.
Sinds een maand of 2 heb ik last van hartkloppingen & kortademigheid. Dit is een paar keer voorgekomen tijdens het blowen maar inmiddels ben ik zo goed als gestopt en heb ik er nog steeds last van.
Na 3 bezoeken aan de huisarts en een aantal hartvideo’s bleek mijn hart echter toch in orde te zijn.
De huisart dacht dat het aan mijn ademhaling zou kunnen liggen en raadde mij aan fysiotherapie te nemen met ademhalingsoefeningen om meer vanuit mijn buik te ademen.
Ik heb ongeveer 3x per week last van kortademigheid, hartkloppingen, koud zweet bij mn handen, licht gevoel in mn hoofd, moeheid na weinig inspanning, weinig eetlust, lichte paniek/stress.
Op dit moment krijg ik weinig mee van wat er in mijn omgeving gebeurt en voel ik me zweverig & loom. (Alsof ik op dat moment geblowd heb)
Dit kan verschillen van een halfuurtje tot wel +3 uur.
Het helpt als ik dan gelijk ga slapen.
Helaas gebeurt dit ook overdag op plekken waar ik niet even kan liggen om tot rust te komen.Zou dit nog steeds te maken kunnen hebben met het feit dat ik anderhalf jaar wiet heb gerookt in het weekend of ligt dit probleem dieper (ademhaling, conditie, stress etc?)
Ik heb mijn leven aardig op de rails (geweldige vriendin, fijne vriendengroep, goede resultaten op school, stabiele thuissituatie) en zie zelf geen reden voor depressie, stress of andere psychische problemen naast dat ik me zorgen maak over mijn gezondheid.Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden & ervaringen.
Heeft iemand dit al eens ervaren en hoe is dit opgelost?
Het liefst zou ik weer gewoon teruggaan naar die beginperiode waarin ik blowen kon beperken tot het weekend en er van kon genieten. Door deze klachten ben ik angstiger geworden om te blowen.Grtz,
Harold
1 reactieReagerenJohn (moderator)
15 april 2015 om 21:35Ik enk dat er ergens toch iets is misgegaan met je ademhaling. Waarschijnlijk hyperventileer je regelmatig. En stress heb je natuurlijk ook wel. Over je gezondheid.
ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen zouden inderdaad heel goed kunnen helpen.In de columns over angst die ik heb geschreven kun je oefeningen vinden die je dus ook bij hyperventilatie goed kunt gebruiken. probeer ze uit.
http://www.dokter.nl/dossiers/angsten/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2
http://www.dokter.nl/dossiers/angsten/284-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-1
Reageren