- stoeptegel_23 mei 2014 om 15:47
Goedemiddag,
Ik ben al ongeveer 8 jaar een stevige drinker. Vooral tijdens mijn studententijd dronk ik veel, later heb ik een alcoholprobleem ontwikkeld. Eerst om mij te ontspannen en later om angst/depressie weg te drinken. Vooral het laatste jaar ben ik door omstandigheden meer gaan drinken.
De laatste maanden ben ik minder gaan drinken. Zo drink ik regelmatig 1-3 dagen niet, drink ik op doordeweeks dagen hooguit 5 a 6 standaardglazen. Alleen in de weekenden drink ik nog wel stevig: 10-12 standaardglazen (soms meer).
Daarnaast leef ik behalve het alcoholgebruik gezond, ik sport 4x per week (zwemmen), ik eet als een normaal mens (voldoende groenten/fruit/eiwitten) en neem ik elke dag braaf mijn vitamine B/multi-vitamine/magnesium/omega-3 supplementen.
Behalve wat angst/depressie-klachten, klamme handjes, en onrust in mijn lichaam heb ik nooit noemenswaardige ontwenningsverschijnselen gehad zoals bevende handen, hallunicaties, slapeloosheid of epilepsie-aanvallen. Ik drink alleen bier, en geen wijn of zware drank.
Nu ben ik vanaf maandag voor 10 dagen niet in de gelegenheid om alcohol te drinken. Ik ben bang dat ik toch een delirium tremens ontwikkel… Vooral omdat ik een verleden wel eens een hersenschudding heb gehad.
Loop ik mezelf gek te maken (zit in mijn aard) of loop ik echt nog een substantieel risico? Voor de zekerheid heb ik GABA- en thiamine-supplementen ingeslagen.
Alvast dank voor een antwoord!
Gert (Voorburg)
5 reactiesReagerenstoeptegel_23 mei 2014 om 16:01Mijn leeftijd is overigens 35 jaar.
ReagerenJohn (moderator)
23 mei 2014 om 21:50Je zult er wel wat last van kunnen krijgen, maar een delerium tremens vindt ik toch wat ver gezocht.
ReagerenMaria6 september 2026 om 15:52Ik maak me ook wel zorgen, sinds vrijdagavond geen alcohol meer tot mij genomen (bier) maar heb de afgelopen maanden wel dagelijks 6/8 biertjes gedronken. Moet ik mij nu ook zorgen maken op heftige ontwenning zoals hallucinaties, delier en epilepsie?
ReagerenMaria6 september 2026 om 16:09Ik zeg het verkeerd zitten ook dagen tussen dat het 4 zijn…maar nooit meer als 7 hooguit 8 en dan vaak verdeeld vanaf half5 tot bedtijd.
Reageren
Peter (huisarts)
7 september 2026 om 19:36dan had je het delier nu al gehad…
Reageren