- Anne4 december 2010 om 18:55
Ik ben 20 jaar en dronk vanaf mijn 17e echt veel alcohol…zeker wel 2 a 3 liter bier per dag. ( 4 a 6 halve liter blikken per dag) of zeker wel 7 tot 10 mixdrankjes. In het weekend zelfs 15 drankjes. Ik weet niet goed waarom ik dit deed, maar ik deed dit wellicht om mijn moeilijke jeugd weg te drinken (die overigens niet aan mijn ouders is toe te schrijven), maar aan seksueel misbruik etc. Maar goed zwak excuus natuurlijk. Nu ben ik sinds 4 maanden gestopt met alcohol en ik kamp echt met psychische problemen. Deze uiten zich vooral in chronische hyperventilatie en hypochondrie. Zoals jullie misschien al weten heb je het altijd benauwd als je last hebt van chronische hyperventilatie, maar langdurig alcohol gebruik kan ook voor benauwdheid zorgen (door beschadiging van de hartspier. Natuurlijk ben ik met mijn hypochondrische klachten weer doodsbenauwd dat ik een beschadigde hartspier heb. Ik heb bij de huisarts al een hartfilmpje (ECG) laten maken. Hier uit kwam niks. Maar kunnen ze dat eigenlijk wel in hartfilmpje vinden? Terwijl ik dit schrijf denk ik eigenlijk stel je niet zo aan je bent nog jong, maar goed hoe groot is eigenlijk het risico dat je een beschadigde hartspier oploopt door overmatig alcohol gebruik? (ik ben pas 20 jaar?) Ik doe er al alles aan om van mijn psychische klachten af te komen, maar niemand begrijpt mij en iedereen denkt maar dat ik mij aanstel en dat helpt natuurlijk ook niet erg mee… soms heb ik mijn dagen dat ik denk…ja ik kom hier vanaf…maar de volgende dag is het weer raak en ben ik weer depressief denk ik dat ik een beschadigde hartspier heb etc. Misschien moet ik ook gewoon eens stoppen met het surfen op internet naar klachten die ik heb…want dat maakt mij alleen maar angstiger. Zouden deze angsten misschien ook te maken kunnen hebben met het plotselinge stoppen met alcohol gebruiken?
Bedankt voor jullie tijd en reacties.
Liefs Anne
3 reactiesReagerenAnne4 december 2010 om 19:29Ik moet er nog even bij vertellen dat de gedachtegang van de beschadigde hartspier nog eens wordt versterkt door de steken die ik vaak in mijn hartstreek heb (symptoom chronische hyperventilatie).
ReagerenJolein6 december 2010 om 14:13Jonge mensen zijn erg flexibel en hun lichaam kan veel klappen opvangen. Als je dus erg veel gedronken hebt, en dit nier meer doet, en dit is onderzocht door de huisarts, dan kun je hier gerust over zijn want op een ECG vind je alle belangrijke basale functies van het hart.
Ernstiger is jouw psychotrauma dat je heeft laten kiezen veel te gaan drinken. Gelukkig ben je tot het inzicht gekomen dat drank geen oplossing brengt en alleen maar een tijdelijke verlichting kan zijn met een hele nare nasmaak.
Als je je geen raad weet met jouw ongenoegens aangaande jouw seksuele verleden, dan kan het verstandig te zijn in contact te komen met lotgenoten, om hier met elkaar over te spreken en kennis en ervaringen uit te wisselen.
Mocht je dit te eng vinden bijvoorbeeld, dan kan het ook een goed idee zijn eens een informatief boek te lezen over seksueel misbruik en de mogelijke gevolgen hiervan. Juist het delen van dit soort ervaringen kan de last ervan halveren. Ook een goede psycholoog kan je hier mee helpen, als de huisarts jou hiermee zou kunnen ondersteunen. Bespreek dit eens met jouw huisarts.Wat betreft jouw hart is het ECG voldoende ruststellend, zeker in combinatie met jouw leeftijd en algehele gezondheid. De steken die je voelt kunnen allerlei minder ernstige oorzaken hebben die als de stress en de spanning afneemt naarmate je meer in het reine komt met jouw verleden, hoogstwaarschijnlijk ook steeds minder zullen worden.
p.s. geef jezelf de tijd, de rust en de ruimte om dit voor jou serieuze probleem op te kunnen lossen en probeer dus te accepteren dat jou dit overkomen is en dat je nu in staat bent hier iets aan te doen. Je bent nu een volwassen vrouw die goede verstandige keuzes kan maken en die de zorg kan dragen voor het gekwetste kind in jou. Je bent er in ieder geval al achter gekomen dat gekwetste kinderen geen alcohol lusten… Misschien werkt een aai over de bol en het liefdevol koesteren van dit kind in je beter…
Ik wens je alle moed, kracht en succes bij jouw eerste stappen op weg naar heling.
ReagerenPeter Fleming11 juni 2011 om 13:25Beste Anne,
het doet me pijn dit verhaal te lezen. Eerst en vooral vanwege de problemen die je gehad hebt, maar vooral door de gevolgen ervan. Ikzelf heb erfelijke hart problemen, en ben door een heel zware periode gegaan een aantal jaar geleden. Ondertussen is alles terug ok. Ik hoop dat je ondertussen beseft hoe schadelijk alcohol is, en hoe slecht het voor het hart is. Het doet mij enorm pijn te lezen dat jouw problemen door alcohol zouden veroorzaakt zijn. Ik wou dat ik die keuze gehad had!
Maar goed, over naar je vraag: uit ervaring weer ik dat ze hart problemen serieus nemen, ook bij jonge mensen. Er komt heel veel aan het licht via een ECG, en moesten er enige twijfels bestaan gaan ze gegarandeerd verder zoeken. Wat ik zou aanraden: als je echt vreest dat er een medisch probleem is: probeer eens een universitair ziekenhuis. Als ze daar niets vinden kan je gerust zijn.
Betreffende de andere problemen: hier ga ik volledig akkoord met Jolein.
Ik zou afsluiten met het volgende: je leeft maar ene keer: probeer er ook iets van te maken! Wees gelukkig en dankbaar het wat je hebt. Geniet van de positieve dingen, en veralgemeen negatieve zaken: er zijn altijd mensen die het slechter hebben dan jou! Eens je dat inziet is het leven heel wat gemakkelijker :-).
Met vriendelijke groeten,
Reageren
Peter Fleming