Zoeken Vraag het forum

wiet huisgenoot

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Elise janssen

Een vraagje;
    mijn huisgenoot rookt bijna elkedag wiet en de geur hangt heel sterk in het huis en zelfs tot in mijn slaapkamer. Ik vroeg me af of dit voor mij schadelijk kan zijn of bijvoorbeeld mijn humeur kan beinvloeden/ hoofdpijn en/of vermoeidheid veroorzaken?

Hoop dat iemand mij antwoord kan geven op deze vraag.

5 reacties
    Reageren
    Anoniem

Kort antwoord: Meeblowen is schadelijk omdat je (net zoals bij tabak) van hasj en wiet ook teer en koolmonoxide binnenkrijgt. Uiteraard is dit wel minder dan bij zelf roken. Ter vergelijking wordt wel gezegd dat het 40 uur samenzijn met iemand die continu sigaretten rookt te vergelijken is met het roken van 5 sigaretten.

Lang antwoord: Als je in een omgeving bent waarin wordt geblowd, dan rook je in feite mee doordat je bij het ademen de vrijgekomen rook binnenkrijgt. Net als bij het meeroken van tabak, is het meeroken van wiet of hasj schadelijk voor de longen.
    De rook van hasj bevat naast THC ook koolmonoxide en teer. Wordt hasj of wiet met tabak vermengd dan bevat de rook ook nog nicotine. Waarschijnlijk zijn de hoeveelheden THC en nicotine te gering om een psychisch effect te veroorzaken. Maar de hoeveelheden teer en koolmonoxide die je inademt kunnen op den duur wel lichamelijke schade aanrichten. Dat komt omdat teer schadelijk is voor de longen en koolmonoxide de zuurstof in het bloed verdringt waardoor organen minder zuurstof krijgen. Ook beschadigt koolmonoxide de bloedvaten. Als je meerookt krijg je natuurlijk veel minder teer en koolmonoxide binnen dan als je zelf rookt. Maar je krijgt wel degelijk iets binnen. Er wordt wel gezegd dat 40 uur samen zijn met iemand die tabak rookt, gelijk staat aan het roken van ongeveer 5 sigaretten (Bron: Defacto, Stichting Volksgezondheid en Roken). Door het meeroken van tabak sterven er jaarlijks ongeveer 200 mensen aan longkanker.
    Het meeroken is ook schadelijk voor baby’s en kinderen. Doordat zij een fijnere bouw van de luchtwegen hebben, kunnen zij meer last hebben van de rook. Ook bij zwangerschap rookt de baby mee, waardoor deze eveneens koolmonoxide en nicotine binnenkrijgt. De baby krijgt hierdoor minder zuurstof. Hierdoor zou de baby bij geboorte kleiner kunnen zijn en een grotere kans op ziekte kunnen hebben.

Er zijn dus redenen om aan anderen te vragen niet te blowen in jou nabijheid en hier duidelijke afspraken over te maken.

Bron: http://www.tactus.nl/index.cfm?pid=71&type=rubriek&rubriek=3&faqzoeken=

Reageren
    Anoniem

Meeblowen is zeer schadelijk, ook als je buur pure wiet rookt. Er komen nou eenmaal schadelijke stoffen bij vrij. Daar komt ook bij dat illegaal geteelde wiet talloze schimmels en bacteriën kunnen bevatten. De meeste kwekers(niet allen) gaat het enkel om geld en kweken troep. De penetrante rook trekt door iedere kier en naad en open ramen/raamroosters. Hoe vaker men het ongewild moet inhaleren hoe ernstiger de fysieke klachten kunnen worden. Men kan er zelfs overgevoelig/allergisch voor worden in de loop der jaren. Fysieke verschijnselen kunnen dan zijn: rode ogen, geïrriteerde gezichtshuid, pijn aan gebitselementen, slijm in de keel, kriebelhoest, opgezette keel en daardoor bijna stikken, benauwdheid, kotsmisselijk, rommelende darmen/diarree. Het hyperactieve afweersysteem wil het uit het lichaam en hersteld pas na dagen.Voor astmapatiënten kan het een ramp zijn om ongewild te moeten inhaleren. Krijgt men deze verschijnselen niet dan is het ongewild meeblowen schadelijk voor de longen omdat je teer en koolmonoxide binnenkrijgt. Er bestaat een geringe kans dat er een kleine hoeveelheid THC in je urine zit.
    De sociaalvoelende blower kan een luchtreiniger kopen. Voor twee tientjes heb je er bij blokker/marskramer al een op waterbasis die geschikt is voor kleine ruimtes.De blower dient niet te vergeten(bijwerking) om het knopje daarvan aan te zetten zodra hij gaat blowen! Er zijn ook verschillende typen andere luchtreinigers die er aan kunnen bijdragen dat de ander geen last heeft van de rook en je kamer en spullen/wasgoed fris blijven. Tevens kan men de wiet ook gaan consumeren zoals mensen die mediwiet krijgen dat doen. Dat betekent dat men er thee van kan zetten of een vernevelaar/vaporizer kan gebruiken. Dat is gezonder voor de longen van de wietgebruiker en de mensen die ongewild moeten meeblowen!

Reageren
    Anoniem

Ja het is schadelijk omdat je teer en koolmonoxide binnen krijgt. Sommige mensen kunnen er zelfs in de loop der jaren, bij regelmatig inhaleren van andermans wietrook, doodziek van worden!

Reageren
    Pipo

Van passief meeroken hoef je niet stoned te worden. Als je er gevoelig voor bent dan kan het wel. In ieder geval komt de THC wel in je lichaam, uit onderzoek is gebleken dat er een kleine hoeveelheid in je urine kan zitten. Zie online artikel NRC 2009. Er bestaat dus een kleine kans dat je een positieve drugstest kan hebben. Factoren als ventilatie, je vetpercentage, detectiegrens test, THC gehalte in de wiet, frequentie van passief blowen spelen wel mee.
    De wiet van tegenwoordig is niet zo zuiver als vroeger. Veel kwekers gaan voor $ en gebruiken wietverzwarende middelen of andere chemicalien bij het kweken. Die stoffen kunnen de rook ook beinvloeden.
    Ik herken de fysieke klachten die hierboven beschreven staan helaas. Dat komt omdat ik een niet allergische astma heb. De wietrook prikkelt mijn longen waardoor die gaan knijpen. Sommige astma patienten ervaren verlichting door te blowen. Dat komt omdat wiet de longblaasjes tijdelijk verruimd. Het teer wordt daardoor juist dieper in de longen afgezet. Er wordt onderzoek gedaan naar wiet verdampen en astma. Er zijn meerdere soorten astma en ik kan helaas niet meer tegen wiet( en een hoop andere stoffen).
    Zorg voor goede ventilatie en doe een tochtstrip onder de deur. Mogelijk kan uw huisgenoot een vernevelaar gebruiken.

Reageren
    Monki

Rook, wietrook, stank, wierook, schimmels, bbq, vuurkorf, houtkachelrook enzovoorts in huis kunt u melden bij http://www.cleanairnederland.nl

Ze houden statistieken bij in de hoop dat er wetswijzigingen komen.
    Deze organisatie vindt dat burgers recht horen te krijgen op gezonde lucht in hun huis, tuin/balkon. Erf.

BBQ rook, vuurkorf, houtkachel kunt u tevens melden bij stookwijzer, de gemeente en GGD

Reageren
Reageer op: wiet huisgenoot
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.