Zoeken Vraag het forum

Pijn na alcohol gebruik rechts onder buik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sven

Hoi allemaal,

Ik loop al een tijdje rond met een klacht waar ik niet uit kom en ben benieuwd of iemand dit herkent.

Ik krijg terugkerende pijn rechtsonder in mijn buik, ongeveer halverwege tussen mijn navel en mijn lies. Ik kan de plek met één vinger aanwijzen.

Het lijkt alleen op te treden na een festival of na veel alcohol (bijvoorbeeld Lavish of Stëlz). Daarom dacht ik dat het aan de alcohol of bepaalde ingrediënten lag. Opvallend is wel dat ik een paar maanden geleden (curacao) ook veel Lavish heb gedronken zonder klachten, dus het gebeurt niet altijd.

Ik kwam net uit een lange periode van Curacao en heb daar veel alcohol gedronken zonder problemen sinds de afgelopen 4 maanden merk ik elke keer na en tijdens het drinken enorme pijn dat zelfs 3 dagen blijft en ik kan echt veel hebben maar dit doet echt heel veel pijn.. dat ik nu na de laatste keer drinken al 2/3 weken geen druppel heb gedronken omdat het zulke pijn gaf vorige keer.

Nu heb ik 2/3 weken geleden weer alcohol gedronken en de pijn is aanwezig (enkele dagen later). (3)

De pijn (alleen na tijdens en vooral de dagen na alcohol drinken)

* Zit rechtsonder in de buik.
    * Wordt erger als ik lang sta.
    * Wordt erger als ik uit bed overeind kom.
    * Doet meer pijn bij diep inademen.
    * Wordt erger als ik mijn rechterknie optil; met mijn linkerknie heb ik dat niet.
    * Ik loop soms automatisch wat voorover door de pijn.
    * Het voelt soms alsof ik heel nodig moet plassen, maar plassen vermindert de pijn niet.

Wat ik al heb gedaan:

* Bloedonderzoek via de huisarts (voor zover ik weet waren de uitslagen normaal).
    * Geprobeerd een verband te vinden met bepaalde alcoholische dranken.
    * Gelet op vet eten als mogelijke trigger.
    * maag tabeletten voor en tijdens alcohol drinken genomen
    * zakjes voor de stoelgang
    * geen alcohol met zoetstoffen genomen (wodka met spa water) om te proberen of het aan de zoetstoffen lag

(Allemaal zonder resultaat)

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt of een idee welke richting dit op zou kunnen wijzen?

(Kleine sidenote ik zit nog bij de huisarts (nu verlof vandaar deze vraag) maar daar werd ik best makkelijk weg gestuurd en ik moest maar geen alcohol drinken (denk niet dat dat de oplossing is van een probleem) vandaar dat ik over 3 weken pas weer terug ga maar nu toch even via deze manier wat dingen wil uitproberen

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Je zou misschien toch een (mild) darmontstekingsbeeld kunnen hebben, bv door de ziekte van Crohn. Een niersteen kan ook opspelen , na alcohol gebruik. Maar je zou ook “gewoon” een gevoelige darm kunnen hebben , die geprikkeld kan worden door (koolzuurhoudende) alcoholische dranken.
    Het nut van alcohol-onthouding is wel duidelijk: als je ZONDEr alcohol ook klachten gaat krijgen is zoeken naar een onderliggende oorzaak sowieso nuttig!

Reageren
Reageer op: Pijn na alcohol gebruik rechts onder buik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.