Zoeken Vraag het forum

Stoppen met roken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jebestdoen

Hallo allemaal, ik ben een 45 jarige man die aan het stoppen is met roken.

Ik heb 16 jaar geblowd, daar ben ik vorig jaar (2024) op 19 februari mee gestopt, ik heb dit via een ambulante detox gedaan via de Tactus organisatie en ik kan dit zeer aanbevelen voor mensen die willen stoppen met blowen.

Ik zit nu op dag 19 van het stoppen met roken, wat ik 30 jaar heb gedaan, dit gaat mij misschien wel moeilijker af dan het stoppen met blowen. Ik stop onder begeleiding van de longpoli in het ziekenhuis. Er is vorig jaar een test met mijn longen gedaan en ik zit op 105% wat opzich niet slecht was maar de arts heeft wel echt aangegeven dat het gewoon niet goed is om door te roken en ik zeker nog kans op goed herstel heb na al deze jaren.

Ik ben bij die poli aangemeld zo rond februari maar zo ver als ik nu ben, ben ik nog niet gekomen. Ik rookte zon 1.5 pakje Marlboro rood per dag. +/- 30 sigaretten per dag.

Mijn motivatie om te stoppen is eigenlijk wel echt gebaseerd op het idee lekker veel geld over te houden maar als ik gezonder word is dat ook mooi meegenomen.
    Ik gebruik pleisters bij het stoppen, ik zit nu op ongeveer 21mg Niquetine pleister per dag. Ik zeg ongeveer want in gesprek met de longpoli is bij mij aangegeven dat ik zeker in het begin best af en toe een 7mq pleister erbij mag plakken.

Ik heb helaas vorige week wel een paar keer een sigaret gerookt. En zondag zeker een half pakje.

Jullie (mensen die stoppen willen) zullen het herkennen maar vorige week zat alles echt tegen en heb ik de verleiding om rustig te gaan zitten en te roken moeilijk kunnen weerstaan. Deze week gaat het wel weer, redelijk, goed.
    Ik gebruik veel lollies bij het stoppen, en tot nu toe valt bijv veel eten gelukkig ook wel mee.

Mijn omgeving, mijn ouders en vriendin willen en ondersteunen mij maar ik vind het zelf soms moeilijk om hun manier van steunen te begrijpen. Mijn vriendin is erg happig dat ik stop, ze pusht niet maar reageert voor mijn gevoel wel erg sterk als ik een keer aangeef dat ik gerookt heb, en mijn ouders zijn volgens mij meer in ongeloof dat het mij ook echt gaat lukken. Al weet ik dat als het me lukt zij 1000% achter mij staan.

Ik ben iemand die veel praktiseert en nadenkt en dat is niet altijd handig bij het stoppen. Ik vind het ook soms moeilijk om aan de buiten wereld (maar ook ouders en vriendin) duidelijk te maken dat ik echt even rust nodig heb.

Ik ga doorzetten mensen, ik heb al weken geen pakje meer gekocht (de sigaretten die ik rookte waren van mijn moeder) en ik kan het echt goed merken aan mijn portemonnee dat ik op de goede weg ben, ondanks de tegenslagen die ik gehad heb de laatste weken.
    Uit het stoppen met blowen weet ik dat de zon schijnt achter de wolken en naar een periode die ook wat betreft het stoppen met roken weer voor mij gaat schijnen.

Als vraag wil ik stellen aan mensen die er meer verstand van hebben, kwa pleisters? Is het een probleem als ik af en toe nog bijv een halve 7 mg pleister erbij op plak? Om toch die kantjes eraf te krijgen?

Mvg.

1 reactie
    Reageren
    Chris

Pleisters zou ik niet bijplakken.
    Als het goed is, krijg je van je behandeld arts/zorgverlener door hoeveel je mag gebruiken. Ik zou dit niet overschrijden. Via de huisarts heb ik 2 jaar geleden een stoppoging onder begeleiding gedaan. Je begint met 21 mg pleisters, dan 14 mg en tot slot 7 mg. Ik merkte wel dat het afbouwschema te snel ging dus heb zelf van alle stappen zelf extra pleisters bij gekocht zodat ik alle stappen 2 weken langer kon doen.
    Maar de praktijkondersteunder adviseerde mij ook om naast de pleisters nicotinezuigtabletten te nemen in geval van nood. En die heb ik ook gehad van 1 mg. De combinatie van pleister en nicotine zuigtablet waren voor mij de oplossing om in een keer te stoppen. Let wel op met die zuigtabletten. Zorg dat je er niet aan verslaagd raakt en ze zijn na verloop van tijd slecht voor je maag/darmen.

Reageren
Reageer op: Stoppen met roken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.