Zoeken Vraag het forum

stoppen met roken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • anoniem

Hallo ik probeer nu al 4 maanden te stoppen maar heb even wat tips nodig want dit werkt zo niet…
    Ik ken absoluut zonder sigaretten maar als iemand naast me rookt ja dan heb ik er wel trek in en meestal rook ik er dan 1 mee met de gedachte van ajoh 1 sigaret maakt niet uit daarna haal ik een pakje einde van de week en wanneer die op is stop ik weer en zo gaat het nou al 16 weken zo! (4 maanden dus).

Wat is het nou dat ik geen nee kan zeggen (als iemand het vraagt of de gedachte om het te vragen), meestal ken ik het wel bij 1 of 2 sigaretten houden per dag maarja wie wilt nou elke dag 2 sigaretten aan me geven dus dan ga je pakjes halen…
    Als ik weer echt stop is het ook wel 2 keer gelukt een week niet te roken maar als ik bier drink dus 3 a 4 keer per week (wat me weerhoud van stoppen met roken) dan komt die trek echt 10x zo erg terug en soms zo erg dat ik alleen maar daaraan ken denken.

Als ik geen bier drink dan is het meer uit gezelligheid en verveling als je niet rookt heb je zo anderhalf uur minder te doen, pauzes op je werk bijvoorbeeld duren nu een uur voor gevoel inplaats van 10 minuten en dat is zo zenuwslopend.

Beetje lang verhaal dus nog even duidelijk in het kort:
    Ik probeer dus al heel lang te stoppen met roken maar uit verveling (of gewoon gezellig meedoen) begin ik alweer naar 1 dag gestopt te zijn, en ik eet nu zoveel dat kost meer als me sigaretten eerst (hoop dat dat weggaat?) En als ik bier drink wat ik best vaak doe dan is het echt dat ik weer rook vanwege de enorme trek erin!

6 reacties
    Reageren
    ultra

Niemand met tips?

Reageren
    M.

Hallo ‘anoniem’,

Je probeert al vier maanden te stoppen met roken: ik vind jou dapper en ik vind het tevens een absoluut goede zet in de juiste richting!

Maar… ik kan duidelijk uit jouw bericht opmaken waaróm het nog niet wil lukken, als ik je mag quoten:

1) [i]…maar als iemand naast me rookt ja dan heb ik er wel trek in en meestal rook ik er dan 1 mee…[/i]
    2) [i]…dat ik geen nee kan zeggen…[/i]
    3) [i]…maar uit verveling (of gewoon gezellig meedoen) begin ik alweer…[/i]
    4) [i]…als ik bier drink wat ik best vaak doe dan is het echt dat ik weer rook.[/i]

Waaróm het niet wilt lukken (denk ik):
    1) Sta op, loop weg of zeg hardop tegen jezelf dat een roker/rookster stinkt. (want dat doen ze ook, stinken). En een slechte geur is een algemeen aanvaarde reden om iemand te mijden. Je hoeft je dus niet te schamen om op te stappen.
    2) Zeg gewoon ‘nee, dank je wel/dank u wel’. Dit antwoord hoeft geen uitleg aan de persoon die een sigaret heeft aangeboden. Het zinnetje ‘nee, dank je’ volstaat echt. Probeer het eens.
    3) Tsja, ik zou zeggen, schrijf je in op een sportclub. Darten? Biljarten? Wandelen?
    4) Deze oplossing lijkt me ook simpel: geen bier meer in huis halen en voorlopig de cafe’s en kroegjes vermijden. Tenzij je echt heel erg sterk in je (hardloop)schoenen staat, kun je eens binnenwandelen en een plat water bestellen!

Ik heb de idee dat je zelf helemaal klaar bent met de sigaretten, maar dat je de verleiding door je omgeving (nog) niet kunt weerstaan. Wees sterk. Maak een punt. Zeg nee. En zoek een hobby, sport, gezond tijdverdrijf. Dan gaat het jou zeker lukken!

Salut, M.

Reageren
    ultra

Bedankt voor je reactie M, het meeste wat je zegt klopt zeker op de bier na zal ik het zeker eens proberen allemaal! (kroegen ook een tijdje niet meer), maar wel bijvoorbeeld thuis een pilsie na me werk is altijd lekker en heb geen peuken in huis dus ook geen verleidingen.

Qua verveling bedoelde ik echt als je bijvoorbeeld met iemand zit te praten of halfuur pauze heb op je werk en dus alleen maar praat (eten en drinken duren nog geen 1/3e van je pauze) moet wat in me handen hebben of doen, misschien kauwgom ofzo een keer proberen.

Sporten enzo heb ik iniedergeval geen tijd of zin in haha, ik werk ruim 48 uur per week en buiten dat ga ik uit of sleutel ik aan me auto dus qua werk en vrije tijdsbesteding heb ik genoeg afleiding, laatste paar dagen maar 2/3 peuken op een dag gerookt nu nog de stap te zetten helemaal niks te roken!

Paar van me collega’s en vriendin ookal gezegd mij geen peuken te geven als ik het vraag ookal is het er maar 1 (nou hopen dat dat werkt mochten ze zich daar aan houden haha).

Nogmaals bedankt voor je reactie daar ken ik wel wat mee!

Reageren
    anoniem

MORGEN

Morgen hou ik het voor gezien
    Dan zal ik er van af moeten zien
    Ik hou het niet vol, beweren velen
    Wat kan het me in feite schelen

Vandaag hou ik het alleen op tien
    Of toch maar ééntje meer misschien
    Ik zal ze goed over de dag verdelen
    Het is nu werkelijk kiezen of delen

Ik heb het ze allemaal al verteld
    De wekker staat ook al ingesteld
    Gelukkig dat het nu nog mag !

Dit wilde ik zelf met alle geweld
    Helaas zijn de dagen nu geteld
    Gelukkig rest me nog één dag !

Herken je jezelf erin ? Je wilt eigenlijk helemààl niet stoppen met roken !

Reageren
    Halma

Of met behulp van de elektronische sigaret.

Reageren
Reageer op: stoppen met roken

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.