Hi, altijd als ik drugs gebruik dan krijg ik enorm veel witte aanslag in mijn mondholte.
Ik maak ook altijd mijn lippen helemaal kapot waardoor er kortstjes komen etc.
Zie afbeelding voor een foto van de binnenkant van mijn onderlip.
Ik gebruik ook Oxybutine medicatie tegen overmatig transpireren.
Een bijwerking van deze medicatie is een droge mond.
Ik ga er van uit dat de combinatie van de drugs en de medicatie er voor zorgt dat ik te weinig speekspel produceer.
Ik krijg dan snel trekjes om op m'n lippen te bijten en veel proberen te zuigen en slikken waardoor mijn tong en lippen dus ook helemaal kapot gaan.
Ik heb altijd al het hele jaar door droge lippen gehad dus misschien dat dit er ook iets mee te maken heeft?
Qua drugs is het vooral 3mmc soms ook ketamine, speed en/of xtc.
Ik neem nooit heel veel drugs maar ga vaak wel best lang door, bijvoorbeeld zaterdag en zondag gebruik ik dan drugs en dan gebruik ik bijvoorbeeld 2 kwartjes xtc en een beetje 3mmc. (< 0.5g)
Het maakt niet echt uit wat ik gebruik, als het alleen 3mmc is of alleen xtc dan heb ik hetzelfde effect.
Ik begrijp uiteraard dat minderen met drugs of stoppen met drugs de beste oplossing is maar ik ben nog jong en ga graag naar festivals en feestjes.
Als er iets is wat me zou kunnen helpen bij deze klachten dan zou ik het erg waarderen.
Veel mensen gebruiken heel veel meer dan mij en hebben nooit klachten zo erg als dit.
Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat ik al veel heb geprobeerd om deze klachten te voorkomen.
Zou houd ik bij hoe veel ik drink en drink 3 liter per dag.
Verder zijn hier een aantal andere dingen die ik geprobeerd heb:
* Veel kauwgom kauwen
* Extra mond hygiene zoals vaker tanden poetsen en mondspoelwater
* Mond sprays en gels die beweren speekselproductie te stimuleren
* Mond snoepjes/pepermuntjes die die beweren speekselproductie te stimuleren
In welke vorm gebruik je de oxybutynine?
Hi John, ik slik meestal 3 keer per dag een tabletje van 2.5mg.
Soms heb ik er meer last van en neem ik 2 tabletjes (max 5 per dag (12.5mg)
Ze kunnen schimmelinfecties veroorzaken en zeker samen met drugs. En drugsgebruik is icm dit medicijn sowieso een risico. Bespreek het met je huisarts
Hi John, goed om te weten.
Ik had het er al kort over gehad met mijn huisarts maar hij gaf aan dat ik minder drugs moest gebruiken of proberen te stoppen met de medicatie.
Het eerste wil ik liever niet zo lang ik nog naar festivals etc ga.
Het tweede is ook erg vervelend omdat mn kleren dan gewoon onder het zweet zitten al na een kwartier inspanning.
Ik hoopte door het hier te plaatsen dat er misschien nog andere adviesen waren want mijn huisarts lijkt me niet echt te willen helpen omdat het over drugs gaat.
Ik denk niet dat je dat dus van de huisarts mag verwachten. Je gebruikt namelijk medicijnen die eigenlijk niet met drugs samengaan... Het is dan wel een beetje dubbel als de huisarts je dan zou gaan helpen bij die combinatie. Die is er om mensen beter te maken en niet om mensen ziek te maken of in de problemen te brengen...
Dat is begrijpelijk maar ik dacht misschien is er iets te doen tegen deze bijwerking van de droge mond of een alternatief voor de Oxybutine. Maar ik zal het dan wel nogmaals met mijn huisarts bespreken.
Waauw bedankt voor je post hier. Ik loop met een aan beide kanten kapotte pijnlijke tong die zelfs aanvoelt en er uit ziet als een schimmelinfectie en ik was er zonder jouw bericht nooit achter gekomen dat het aan de combi oxybutyine - HD gaat maar nu kan ik mooi met die oxy stoppen want dit is echt geen doen met de pijn. Ik zou alleen niet weten hoe ik het moet behandelen. Ik hang gwn elke 10 minuten onder de kraan om mn mond te bevochtigen. Ik hoop dat ik snel verbetering heb als ik met die oxy stop. Ook ik heb het hele jaar al schrale lippen maar door een met speed verstopte neus constant door mn mond ademen is funest ik heb heel snel veel gaatjes gekregen en poets minimaal 2 maal daags