Zoeken Vraag het forum

Gevolgen op je lichaam als je stopt met roken.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Dennis

Na ruin 9 jaar lang een pakje sigaretten per dag, heb ik besloten om te stoppen met roken. Ik heb nu al 5 dagen geen peuk meer aangeraakt. Maar het volt mij op dat ik nu de hele tijd ontzettend veel drang heb om naar de wc te gaan. Ik denk nu dat dit komt, omdat mijn lichaam de afvalstoffen kwijt wilt.

Is er iemand op deze forum die dit ook heeft opgemerkt of mijn verhaal kan bevestigen?? Ik zou het graag weten.

11 reacties
    Reageren
    manuela

Hallo

Ik heb idd ook gemerkt dat ik meer moest plassen.Ik ben nu 2 jaar gestopt in december en heb nog steeds dat ik snachts bijna iedere nacht heel vaak moet plassen.Weet niet of dat nu is vh stoppen,maar is me wel opgevallen dat dat na t stoppen is begonnen?????/

Reageren
    Stivoro

Als u stopt met roken, ademt u geen rook meer in. Dat is goed voor uw lichaam. U krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van uw lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer.

U krijgt ook geen nicotine meer in uw lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. U heeft geleerd dat nicotine een plezierig gevoel gaf, daardoor blijft u enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Lees verder op de website van Stivoro, “wat doet stoppen met uw lichaam”.

http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Gezondheid___roken/Wat_doet_stoppen_met_uw_lichaam_/Index.aspx?mId=9927&rId=143

Reageren
    Anoniem

Stoppen met roken geeft risico op diabetes!
    Mensen die stoppen met roken, lopen een verhoogd risico op suikerziekte. Uit Amerikaans onderzoek onder 11.000 mensen blijkt dat stoppen met roken gedurende zes jaar een extra risico van 70 procent met zich meebrengt om type 2 diabetes op te lopen.

Reageren
    GeenArts

Tja het is niet leuk om te horen, maar als je stopt zul tegen een aantal lichamelijke ongemakken oplopen. Zodra je stop zal in eerste instantie je long inhoud kleiner worden, en je merkt dat je kortademiger wordt. Je zou het tegenovergestelde verwachten, maar niets is minder waar. En dan nog niet gesproken over andere verschijnselen zoals rugpijn, veel mensen die stoppen lopen kwalen op, en vaak is het stoppen de oorzaak. Kun je merken hoe sterk deze verslaving is.

Reageren
    GeenArts

Trouwens, laat je niet gek maken. De psychische druk (stress) die je ontvangt door de media en allerlei instanties is schadelijker dan het roken zelf.

Ook de foto’s van “zwarte rokers longen” is een broodje aap verhaal om mensen band te maken. Vraag het maar eens aan een patholoog-anatoom. Een mijnwerker bijvoorbeeld, die zijn hele leven in een koolmijn heeft gewerkt, heeft na inspectie van zijn longen minder dan slechts 30-40 gram fijn stof in zijn longen. Als een patholoog anatoom een zwarte long aantreft (heel bijzonder) is dat vaak reactie van chemische oxidatie van ontstane necrose, dat veroorzaakte de zwarte kleur.

De longen zijn enorm goed beschermd tegen stof en deeltjes. In de wand van de trachea en tot ver in de bronchiën zitten hele kleine haartjes ‘Cilia’ genaamd. Die filteren zelfs de kleinste deeltjes.

Laat je dus niet gek maken dor alle onzin die welig tiert, en stop alleen als je er aan toe bent en niet omdat iemand zegt dat je dat moet.

Reageren
    Merel

Dit is onjuist. Onderzoek toont juist aan dat roken tot inactieve cilia leidt. De nicotine in sigarettenrook verlamt als het ware de cilia van de luchtwegen.

Reageren
    M

Dat is niet helemaal. Waar! Ik studeer zelf fysiotherapie en ben al een aantal keer in een snijzaal geweest, waar ik verschillende echte longen heb gezien. Enkelen waren duidelijk zwart. Met als oorzaak roken. Dit werd bevestig door de huisarts, patholoog-anatoom en orthopeed die hierbij aanwezig waren.

Groetjes thuis

Reageren
    Anoniem

Wat is de cilia van/in de luchtwegen?

Reageren
    Anoniem

Heb in december 2013 een longoperatie ondergaan vanwege longkanker.Een gedeelte van mijn rechterlong is toen verwijdert.Heb 45 jaar gerookt.Bij navraag aan de chirurg hoe mijn longen er aan toe waren(donkere verkleuring o.i.d.)antwoordde ze: niet anders dan de longen van iemand die zijn leven lang in de buurt van de A2 heeft gewoond en nooit gerookt heeft.Ben zelf gestopt met roken,maar het is niet gezegd dat mijn longkanker het gevolg was van roken.
    De onzin van zwarte longen t.g.v.roken kan dus naar het rijk der fabelen verwezen worden

Reageren
    Anoniem

Ik geloof er niks van.
    Als je bij de huisarts in behandeling bent met klachten, krijg je vrijwel altijd de vraag: rookt u?
    Als het antwoord ja is, krijgt roken overal de schuld van..

Reageren
    guido

na 50jaar te hebben gerookt gestopt enorme ontwennings verschijnselen rugpijn diaree

Reageren
Reageer op: Gevolgen op je lichaam als je stopt met roken.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.