Zoeken Vraag het forum

Angststoornis / Alcohol, Drugs

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John

Hi,

Ik ben anderhalf jaar lang gebruiker geweest van drugs. Hierbij gaat het vooral om XTC.
    Sinds een maand geleden ben ik hier volledig mee gestopt.
    Ook drink ik bijna wekelijks, elk weekend wel.

Een paar maanden geleden had ik voor het eerst een soort paniek aanval.
    Ik voelde me hierbij erg opgejaagd en gestresst. Het was een dag na een heftig avondje uit.

Nu heb ik ainds een paar weken erg last van stress en een opgejaagd gevoel.
    Ik kan bijvoorbeeld niet in een bioscoop zitten of bij een kapper of uiteten omdat je dan lang stil moet zitten.
    Ik ben niet bang dat er iets gebeurd ofzo maar meer angst voor de angst.

Ik ben dus gestopt met drugs gebruiken en gestopt met Alcohol gebruik

Nu ga ik volgende week op vakantie en vroeg me af of ik gewoon kan gaan drinken of niet? Ik ben namelijk bang dat ik weer angst krijg of een opgejaagd gevoel door de drank.

Ook in de trein zitten vind ik erg moeilijk
    En weet iemand hoe ik van deze angst af kan komen?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je zou wat oefeningen kunnen doen.

Je kunt ze vinden in de columns over angst die ik heb geschreven. Lees ook eens de columns.

https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/

Reageren
    Xavia

Hoi, mijn ervaring met angst overwinnen is dat je tijd en rust moet nemen om serieus te kunnen kijken naar het probleem. Je geeft al aan dat je te maken hebt met angst voor angst wat al een hele stap is in de goeie richting maar de angst is er nog wel. Hoe je er af komt zal je zelf moeten uitvinden. Vaak lukt t beter zonder alcohol en met een rustige levenstijl waarin je je veilig en vooral gelukkig voelt. Als dat goed lukt kan je weer eens denken aan een (wild ) feestje.. Ik zou ook niet te veel reizen als t je angst geeft. Doe iets dichter bij huis, maak kleinere stappen. Soms helpt tijdelijk lichte medicatie via de dokter. Succes! En geniet vooral van je leven. Dat is t allerbeste medicijn.

Reageren
    Catootje

Als je zo ontregeld bent is het extra belangrijk om te zorgen voor goede voeding en wat extra stoffen. Vaak eten we teveel snelle suikers, wat zorgt voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen kan geven in hormonen en neurotransmitters en ook angsten kan uitlokken. Ook alcoholgebruik kan dus pieken geven in je bloedsuikerspiegel. beter zorgen voor meer complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Drugs geven veranderingen in je neurotransmitters en zorgen voor het onttrekken van voedingsstoffen aan je lichaam, zoals magnesium, zink en vitamine B. Zorgen voor wat extra stoffen; ook bijv vitamine D en omega 3 kan helpen om  weer beter in je vel te komen zitten. Gebruik van wat supplementen zorgt samen met bepaalde aminozuren voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters.  Natuurlijk wel van de alcohol afblijven als je er zo slecht op reageert. Een ontspannend middel kan zijn theanine.

Reageren
    Coen

Hey John, ik zit eigenlijk met het zelfde probleem. Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik flauw gevallen in de klas. Ik heb in die periode bijna dagelijks geblowed en ik leed een stress vol leven, maar ook wel met plezier. Tot op de dag dat ik in de klas zat en dezelfde klachten kreeg toen dat ik flauwviel, hartkloppingen, enorme angst zonder daadwerkelijk een reden om de controle te verliezen van mijn eigen lichaam. Sindsdien is dit steeds vaker gebeurd tot dat ik niet meer naar school ging en steeds meer dingen ging vermijden. Ik krijg nu al een tijdje hulp van een psycholoog in de hoop dat dit ooit over gaat. Ik gebruik overigens geen medicijnen. Misschien ook handig om te vertellen dat ik een zware jeugd heb gehad met lichamelijke en psygische mishandeling dat mij ook wel gevorm heeft tot een negatiever mens.

Mijn leven is dus al een lange tijd geen pretje meer. Heb soms leuke en positieve momenten, maar het negatieve dat overheerst zwaar. Ik wil gewoon weer plezier maken en ook gewoon relaxt wat kunnen drinken. Blowen ga ik sws nooit meer doen. Ik zou sws als ik jou was dus ook van de drugs afblijven want dat werkt alleen maar ave rechts.

Ik ben benieuwd hoe het met jou nu gaat en wat voor hulp jij krijgt.

Groeten, Coen

Reageren
Reageer op: Angststoornis / Alcohol, Drugs
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.